Vergelijking tussen film en boek: Harry Potter en de steen der wijzen

Boek: Harry Potter en de steen der wijzen
Auteur: J.K. Rowling

Film: Harry Potter en de steen der wijzen
Regisseur: Chris Columbus

Plot:

Harry is een wees die sinds hij 1 jaar oud is bij zijn tante en oom woont. Hij wordt er echter vreselijk behandeld. Maar als hij op zijn 11de verjaardag ineens geheimzinnige brieven krijgt, verandert alles. Het verhaal over dat zijn ouders zijn omgekomen in een tragisch ongeval en dat hij daardoor ook de schram op zijn voorhoofd heeft gekregen, blijkt helemaal niet te kloppen. En het belangrijkste: hij is helemaal geen gewone jongen, maar blijkbaar een bekende tovenaar…

Daarom wordt hij uitgenodigd door Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry (Zweinstein Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus) en gaat daar dan ook naar toe. Daar echter ontdekt hij dat er “iets” verstopt ligt en dat iemand, waarschijnlijk in opdracht van Voldemort (Een slechte tovenaar), dat wilt proberen te stelen! En ook al wordt het verzekert dat niemand er aan kan komen en dat Hogwarts (Zweinstein) de veiligste plek is, betwijfelt hij het of dat het ook zo is als het een van de leerkrachten zelf is …

Verschillen:

Qua verhaal klopt het grotendeels wel, behalve op het einde waar er (niet al te belangrijke) zaken worden weggelaten. Toch wordt ook hier en daar de verhaallijn aangepast om het korter te maken. Ook het gedeelte met Hagrid en zijn ei (ik mag niet teveel verklappen hè!) is weg ge laten, alhoewel dat normaal gezien toch een redelijk belangrijke rol speelt. Wat ik ook wel minder vindt van de verfilming is dat ik mij sommige dingen echt helemaal anders had voorgesteld. Bijvoorbeeld Percy, Fred en George Weasley (Wemel) zagen er voor mij toch totaal anders uit dan in de film.

Mening:

Ik vind het boek (en ook andere boeken uit de reeks) echt fantastisch, maar de films stellen mij echt teleur. Op zich is het wel een leuke film: goed geacteerd, special effects in orde en zo, het komt zelfs grotendeels (toch niet helemaal) overeen met het boek, maar toch zit er iets verkeerd voor mij. Het plaatje klopt voor mij niet. Zoals ik al heb gezegd, had ik de meeste wezens en plaatsten helemaal anders voorgesteld. En ik erger mij daar dan zo hard aan, dat ik na het kijken van de film, er niet tevreden over ben. Dus wel goede films qua acteerwerk en special effects en montage, maar de verfilming had toch beter gekund!

Heb jij nog een aanrader om een boek en zijn verfilming te vergelijken?

(door Jacob)

Wat denk jij?

