Hoe overleef ik…

francine Oomen

In Nederland is ze een van de bekendste schrijvers voor kinderen en jongeren en als je aan haar denkt denk je meteen ook aan Annet Schaap. Ja, je hebt het goed geraden en je herkent haar vast wel op de foto, het is Francine Oomen.
Ook op mij en mijn zus heeft de Hoe-overleef-ik reeks indruk gemaakt en daarom moest er wel een artikel komen over deze schrijfster of toch over haar boeken.
Als je een fan bent (of was als je al wat ouder bent) lees dan vlug verder!

Over het leven van Francine Oomen zelf ga ik het niet hebben, maar wel over haar boeken en andere spullen die met ermee te maken hebben.

Het eerste boek dat ze schreef was Saartje en Tommie op de boerderij, dat in 1990 verscheen. In 1997 verscheen de computerheks en een tijdje erna Lena Lijstje.

De echte doorbraak kwam pas met de Hoe overleef ik serie, het is een reeks boeken over Rosa en haar vrienden die hun puberteit overleven. De eerste twee boeken waren echte survivalboeken, waarin Rosa op vakantie ging of de millenniumbug uitbrak (wat niet echt is gebeurd). Daarna gingen de boeken meer over gevoelens zoals verliefdheid, pesten, puberteit en de middelbare school. Er worden handige survivaltips gegeven die bovendien op een leuke manier zijn verweven met het verhaal.
Er zijn in totaal 13 boeken verschenen in de reeks en Hoe overleef ik mijn vader, was de laatste. Dit is het einde van de reeks, maar Francine Oomen heeft besloten om wel verder te schrijven over Rosa, maar dan voor oudere kinderen. Rosa is inmiddels klaar met de middelbare school en het lezerspubliek is nog een pak jonger, dus het is wel goed dat er verandering komt. In het eerste boek was Rosa nog maar 12 en nu is ze al 17!

Ook heel belangrijk voor de boeken is de illustrator: Annet Schaap. Ze maakt prachtige tekeningen en ze verdient, vind ik, meer aandacht dan ze krijgt! Zij illustreerde de boeken en het tijdschrift,… (zie rest van het artikel) Ik heb zelf een poster van Rosa en haar familie en vrienden op mijn kamer en ik blijf hem mooi vinden. Annet Schaap illustreerde ook de boeken van Jacques Vriens en de boeken van Pipi Langkous.
Ze heeft  een eigen website die je kunt bezoeken: http://www.annetschaap.com/

Er is ook nog een leuke video met Annet Schaap van het klokhuis, die ik helaas niet in het berichtje kon plaatsen, maar die je wel online kan bekijken. Hier is de link. http://player.omroep.nl/?aflID=11507704

Omdat de serie zo pupulair is zijn er nog een heleboel andere producten die hiermee in verband staan uitgebracht. Je hebt ook de taalgidsjes die je helpen om als je op vakantie gaat een beetje te kunnen spreken. Er staan standaardzinnetjes in en woordjes die je kunnen helpen. Persoonlijk vind ik deze niet het beste wat er op de markt is verschenen, want er staan veel fouten in en het is duidelijk dat degene die het heeft geschreven de taal zelf niet echt beheerst. De prentjes zijn natuurlijk heel mooi en als je een fan bent is het ook een soort van verzamelding natuurlijk.

Je hebt ook de schoolspullen en andere dingen die bedrukt zijn met leuke illustraties van Annet Schaap en dat is natuurlijk echt heel leuk, maar daar kan ik niet zo veel over zeggen, omdat het geen boeken zijn.

Waar ik wel nog wat tekst aan wil besteden is het tijdschrift, dat ondertussen al bijna 3 jaar op de markt is en om de twee maanden verschijnt. In het tijdschrift worden survivaltips gegeven voor de problemen van de lezers en er wordt ook nog veel aandacht besteed aan de personages uit de boeken, die bijvoorbeeld hun eigen rubrieken hebben. Verder komt creativiteit heel sterk aan bod en worden er vele wedstrijden gehouden. Ook boeken en schrijvers in het algemeen en koken zijn belangrijk.

IMG_1619

Deze tijdschriften heb ik thuis, het zijn er twaalf in totaal! Ik vind dat de opmaak alleen al aantrekt en die mooie prenten van Francine Oomen, Annet Schaap en nog enkele andere illustratoren.

Dat brengt me meteen weer op het volgende: Hoe overleef ik als keukenprinses. Het is een kookboekje waar de favoriete recepten van Rosa, Jonas,.. gewoonweg de meeste personages uit de boeken in voorkomen. Een echte sterrenkok zul je hier niet mee worden, maar het is wel leuk om af en toe iets uit te maken en het is ook weer prachtig geïllustreerd door Annet Schaap.

Als laatste wou ik nog vertellen dat er ook een musical heeft gespeeld vorig jaar die gebaseerd was op hoe overleef ik mijn eerste zoen. Een nieuwe musical is in de maak en hopelijk wordt die ook zo’n succes als deze.
In 2008 is er ook een film Hoe overleef ik mezelf verschenen en die was gebaseerd op Hoe overleef ik mezelf en Hoe overleef ik mijn eerste zoen. Ik vind het een hele leuke film die je zeker eens een keertje moet bekijken. Het meisje dat Rosa speelt (Jolijn van de Wiel) voldoet volledig aan mijn voorstelling van  Rosa in het boek.
In november komt er op zapp (Nederland 3) ook een tv-serie.

Voor meer informatie over de boeken en de tv-serie kun je terecht op www.hoeoverleefik.nl

Voor ik het vergeet te zeggen, Francine Oomen heeft ook Esthers dagboeken geschreven, die gaan over de beste vriendin van Rosa, namelijk Esther.

Hieronder kun je de trailer van de film en de musical zien.

trailer: Hoe overleef ik mezelf
Hoe overleef ik mijn eerste zoen de musical

Voor de fans zal dit geen nieuwe informatie zijn, maar voor wie er nog niet veel van wist is dit misschien een goede reden om ook eens te beginnen lezen aan de serie!

Om nog meer geïnteresseerd te raken wordt zondag een recensie over Hoe overleef ik mijn vader (en hij mij) gepubliceerd.

P.S. Nog een foto van wat wij thuis hebben van hoe overleef ik…

IMG_1617

Van links naar rechts en boven naar onder: Hoe overleef ik mijn vader en hij mij, Hoe overleef ik mijn eerste zoen, Hoe overleef ik als keukenprinses en nog een foto-en adresboekje geïllustreerd door Annet Schaap dat ik gewonnen had door mee te doen aan een wedstrijd uit het tijdschrift.

Reageer in een comment op de volgende vraag: Hebben jullie boeken thuis van Francine Oomen? Wat vinden jullie ervan?

Wat denk jij?

