Schoolboeken!?

Oef, het is vakantie! Maar waarom moet ze dan net weer over school beginnen? Ik bedoel, het is nu toch niet van belang?
Tja, vorige week, op de laatste schooldag, moest ik boeken overkopen van een leerling uit het jaar hoger voor volgend jaar. Ezelsoren, waterschade, je ziet het allemaal passeren. Als je tweedehandsboeken in zo’n staat ziet heb je al helemaal geen zin meer om ooit te beginnen leren.
Wat maakt een schoolboek of andere non-fictie boeken nu aantrekkelijk?
De meeste jongeren gaan niet voor hun plezier naar school, dus het is aangenaam als de lay-out een beetje mooi is en de tekst in modern Nederlands is geschreven. Ik heb liefst dat er ook voorbeeldjes worden gegeven die bij mijn leefwereld aansluiten, dan doe ik meer mijn best om het te begrijpen.
Kleur en foto’s vind ik ook heel belangrijk, want het zorgt ervoor dat je geïnteresseerd bent, maar het moet nu ook geen plaatjesboeken worden. Het is voor uitgevers van schoolboeken hoogstwaarschijnlijk een zware taak om boeken uit te geven die de leerling aanspreken.
Neem nu werkboeken, je krijgt ze minder naarmate je ouder wordt en voor sommigen is dit niet leuk, als je bijvoorbeeld niet goed ben in notities nemen. Voor anderen is het weer een opluchting. Maar het kost veel geld voor een dikke klepper, waar maar twintig pagina’s uit worden ingevuld. Ze zijn misschien wel mooi in vierkleurendruk, maar dat jaagt de prijs de hoogte in en is zo’n werkboek dat wel waard? Er staan ook veel te veel prenten in en misschien zou het verstandiger zijn alleen de essentiële oefeningen erin te plaatsen. Maar wat is essentieel?
Ik denk dat het de taak is van een leerkracht om voor hij/zij vraagt bepaalde boeken aan te schaffen hij/zij eens goed nadenkt welke handboeken en werkboeken echt nuttig zijn voor zijn/haar werkmethode. Een handboek is sowieso wel nuttig, als je iets thuis wil opzoeken, maar een invulboek is toch niet altijd nodig.
Wat is dan ideaal? Het leukste vind ik als handboeken een leuke lay-out hebben en de leerling aanspreken, maar toch vooral de aandacht richten op de leerstof. Een intermezzo over een leuk onderwerp dat aansluit bij de leerstof is ook altijd leuk om thuis nog eens te lezen. Daarnaast mogen er wel werkboeken zijn, maar die moeten dan liefst sober zijn en alleen de essentiële oefeningen bevatten.
Maar zoals ik al zei het ligt vooral aan de beslissingen van de leerkrachten en aan je eigen smaak!

Hoe vinden jullie dat een goed schoolboek er moet uitzien?

(door Katrien)

Wat denk jij?

