Persepolis

Titel: Persepolis
Auteur: Marjane Satrapi
Uitgeverij: Atlas
ISBN: 978-90-450-1303-9

Persepolis vertelt over wat Marjane doormaakte met de Iraanse revolutie en de periodes daarna. Ze wordt onder andere naar Oostenrijk gestuurd, waar ze zich moeilijk kan aanpassen aan de cultuur en waar niemand haar verhalen over de oorlog. Het gaat steeds slechter en slechter met haar en ze gebruikt ook drugs. Uiteindelijk gaat ze terug naar Iran, maar daar merkt ze dat ze volgens anderen te veel verwesterd is. Ze heeft een grote mond en dat leidt af en toe tot conflicten met leraren en ook de wachters van de revolutie zijn niet mals.
In deze autobiografie leer je echt een heleboel bij over de jaren 80 in Iran. Het is zo dat racisten elke vrouw met een hoofddoek als fundamentalist zien, maar dat is zeker niet waar. Satrapi was in Iran verplicht om een hoofddoek te dragen en alles wat Westers was was verboden. Het beluisteren van muziek bijvoorbeeld. Het erge vind ik dan ook dat het er in Iran nog steeds slecht aan toe gaat.Daar wordt je nog steeds opgepakt als je je te Westers gedraagt en als je geen hoofddoek draagt.

Ik vond de tekenstijl en de manier waarop het gebracht werd schitterend! Dit is zeker iets wat ik nog opnieuw zou willen lezen en ik raad het iedereen aan. Het doet mij ook heel goed beseffen dat ik geluk heb in België geboren te zijn en hoe zwaar het wel niet moet zijn om als ouder je kind naar een ander land te sturen voor zijn veiligheid.
Ik kan hier alleen maar met lof over spreken en dit overtreft echt wel alle strips die ik voordien gelezen heb.

Een gedachte over “Persepolis

Wat denk jij?

