Zwaartekracht

Titel: Zwaartekracht
Auteur: Milou van der Horst
Uitgeverij: Ploegsma
ISBN:978-90-2166640-2

Korte inhoud van uitgeverij:
Nadat Femke uit de anorexiakliniek is ontslagen, moet ze de draad van het gewone leven weer oppakken. Ze gaat naar de brugklas, maar heeft het daar erg moeilijk. Hoe moet ze vrienden maken? Hoe zorgt ze ervoor dat niemand achter haar ziekte komt? Eten is voor haar nog steeds een enorm probleem, en langzaam maar zeker gaat ze toch weer stiekem lijnen… Op survivalkamp in de Ardennen ontdekt Femke dat mensen haar waarderen om wie ze is, niet om hoe ze eruitziet, en leert ze nieuwe grenzen te verkennen én te verleggen!
Dit boek maakt pijnlijk duidelijk dat je niet zo eenvoudig van anorexia genezen bent, al zit je dan niet meer in een kliniek.

Een aantal jaar geleden had ik Mijn allerliefste vijand gelezen en omdat ik het echt wel interessant vond besloot ik ook dit boek te lezen. Het gaat niet zozeer over anorexia, maar meer over hoe moeilijk het wel is om na een moeilijke periode terug in de wereld te stappen en wat meer zelfvertrouwen te hebben. Ik denk dat dit voor mensen die nooit anorexia gehad hebben een manier van de auteur is om duidelijk te maken dat je niet zo snel van anorexia af bent als je de kliniek uit bent. Milou van der Horst heeft namelijk zelf ook anorexia gehad.
Ik vond het een mooi boek, maar misschien wel spijtig dat er niet nog een ander plot in verweven zat. Het draaide echt alleen om Femke en wat afwisseling zou het nog leuker maken, maar wel knap geschreven! Het boek leest ook heel vlot en het is niet te dik.
Ik geef het boek daarom 3.5 ster (van de vijf).

2 gedachtes over “Zwaartekracht

    • Het is niet spannend hoor, het heeft meer te maken met vriendschap en emoties. Het geeft je eerder een inkijk op het leven van iemand die anorexia had. Je kunt er zelf ook veel van leren als je onzeker bent.

Wat denk jij?

