tijdschrift: KIJK

IMG_1673KIJK  is een Nederlands tijdschrift voor jongeren vanaf veertien jaar. Het gaat over wetenschap, geschiedenis en allerlei technische snufjes. Persoonlijk vind ik het heel interessant, maar het is wel heel andere koek dan de roddelblaadjes voor jongeren zoals joepie en hitkrant. Dit tijdschrift heeft namelijk wat meer INHOUD. Daarmee bedoel ik niet dat joepie slecht is, maar geef nu zelf toe: bewaar jij je roddelblaadjes en zoek jij er daarna nog iets terug in op? Nee, dat denk ik niet. Bij tijdschriften als KIJK doe je dat wel omdat de informatie nu eenmaal minder snel veroudert.
Daarom besloot ik om eens een paar rubrieken die erin verschijnen onder handen te nemen en je zo warm te maken voor KIJK.

Het grote artikel
Wat de echte naam van deze rubriek is weet ik  niet, maar het is meestal een heel lang artikel met veel foto’s over een actueel of minder actueel (geschiedenis) onderwerp.Onlangs ging het over het feit dat er zoveel wapens zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook over dingen uit de tweede wereldoorlog gaan, zoals je ziet op de foto (operatie barbarossa).
Dit vind ik soms interessant, maar soms ook niet. Je kunt mij gewoon niet vinden voor vechten, maar dingen die met de sociale aard van de mens te maken hebben interesseren mij wel.

In vijf minuten….
In deze rubriek worden allerlei weetjes over een bepaalde zaak uitgelegd gaan. Bijvoorbeeld over geld. Er worden dan vaak ook allerlei fabels of gezegdes ontleed en er wordt duidelijk gemaakt wat waar is en wat niet.
Ik vind het altijd heel leuk, want dan zijn er altijd wel interessante dingen die je in een gesprek nog eens kan gebruiken en waar gegarandeerd een discussie mee start!

Foto’s
Er is ook altijd een rubriek met een heleboel foto’s. Het kan gaan over de natuur, bouwkunst, microscopisch kleine dingen, google earth,… Voor elk wat wils dus. Er wordt ook uitleg gegeven bij de foto’s, dus het is echt wel de moeite waard!

Tech-Toys
Je kan er de nieuwste snufjes van de afgelopen maand vinden en meestal kan je er ook eentje winnen! Het gaat hier vaak om erg futuristische dingen, waar je niet zeker van kan zijn dat ze ook wel degelijk zullen doorbreken. Het enige jammere is dat ze vaak te duur zijn om aan te schaffen, maar het is wel leuk om er van te dromen!

De andere kijk
Dit vind ik zelf altijd een heel leuk artikel. Daarin wordt over een onderwerp waar we het allemaal over eens zijn het eens van de andere kant bekeken. Bijvoorbeeld: ‘Wat zijn de voordelen van polygamie?’ of van ‘Onethisch onderzoek’. Altijd heel leuk om te lezen en achteraf begin je er echt wel over na te denken! Dit kan ook weer leiden tot interessante gesprekken.

Dit was maar een kleine greep uit dit dikke tijdschrift, maar ik wou vooral vertellen over de artikels die mij ook echt interesseren. De rest lees ik wel, maar niet altijd. Misschien dat jullie nu ook zin krijgen om dit tijdschrift te lezen!

www.kijk.nl

(door Katrien)

4 gedachtes over “tijdschrift: KIJK

Wat denk jij?

