Interview met Judith

IMG_1588Vandaag hebben we weer een nieuw interview voor jullie klaar. We hebben deze keer een boekenblogster geïnterviewd, Judith. Als je benieuwd bent naar wat ze ons allemaal verteld heeft, lees dan snel verder!

1. Vertel kort iets over jezelf en je blog.

Mijn naam is Judith maar in de boek-blogwereld sta ik vooral bekend als Leeswammes. Ik ben mid-40 en heb twee tienerzonen en een Engelse man. Ik werk op het moment niet, dus ik heb wat meer tijd dan normaal om aan mijn hobbies te werken: lezen en bloggen.

Ik heb 2 blogs, een Nederlandse: boekblogger.wordpress.com en een Engelse: leeswammes.wordpress.com Op de Nederlandse blog zet ik voornamelijk recensies van Nederlandse boeken en (andere) boeken die niet in het Engels vertaald zijn.

Ik probeer elke week iets op De Boekblogger te plaatsen, en elke dag op Leeswammes. Dus het is best druk!

2. Van welk genre lees je het liefst boeken?

Ik lees graag moderne literatuur, chick-lit, thrillers en ook wel non-fictie. Van alles wat, eigenlijk.

3. In welke taal lees je het liefst: Engels/Nederlands en waarom?

Ik lees sneller in het Nederlands dan in het Engels maar vind Engels prettiger lezen. De taal is mooier, vind ik. Nederlands is vaak wat houterig. Over het lezen van Engelse boeken door Nederlanders heb ik trouwens een paar maanden geleden wat op mijn blog geschreven: English Readers in the Netherlands.

4. Vind je chicklit een echt genre of zie je het eerder als een wat beter stationsromannetje?

Nee, da’s een genre, vind ik. Het is ook geen echte romance (dat is weer een ander genre) maar gaat vaak over een onafhankelijk jonge vrouw die (al dan niet) op zoek is naar een leuke man en na veel omwegen deze meestal wel vindt, op een onverwachte plaats. Ik hou er wel van!

5. Wat denk je van deze uitspraak: ‘Jongeren lezen steeds minder omdat ze al hun tijd doorbrengen achter de computer.’?

Moeilijke vraag! Ik denk dat de jongeren die nu niet lezen dat eerder ook al niet zou hebben gedaan. Volgens mij helpen die YA boeken van tegenwoordig wel (daar had je maar heel weinig van toen ik die leeftijd had) – daar zitten hele leuke boeken bij, ook voor jongens (die vaak niet zo graag lezen).

6. Doe je mee aan hypes en lees je boeken zoals the Da Vinci code, twilight en Harry Potter?

Ik lees ze wel, maar meer omdat ik er telkens tegenaan loop en dan denk, vooruit, laat ik het maar eens proberen. Maar ik lees ze niet per sé omdat ze populair zijn.

7. Lees je ook strips of graphic novels? Van welke auteur?

Nee, bijna nooit. Ik doe wel eens mee met een lees challenge en daar moet je soms een graphic novel of manga lezen. Maar dat is minder dan één keer per jaar.

8. Heb je een lievelingsauteur of lievelingsboek?

Toen ik 13 of zo was las ik Nooit meer slapen van W. F. Hermans. Ik snapte het niet helemaal maar wist wel dat het een heel mooi boek was. Later heb ik het nog vaak gelezen. Het is mijn favoriete boek aller tijden geworden.

Het gaat over een jonge Nederlandse geoloog die naar Noorwegen gaat om met een aantal Noorsev collegas een trektocht over de toendra in het noorden te maken, om bewijs voor zijn theorieën te vinden. Eigenlijk gaat er maar heel weinig goed, en de man zit vol met twijfels.

Heel erg dus eigenlijk – maar ik vind het prachtig!

9. Wat is je favoriete plekje om te lezen?

Ik lees het liefste op de bank, gewoon rechtop, of tegen de zijkant geleund.

Als het mooi weer is, vind ik het heerlijk om in de tuin te zitten, dan voelt het net alsof het vakantie is.

10. Wat raad je aan om op vakantie te lezen?

Geen moeilijke boeken! Hou het simpel want je wordt regelmatig afgeleid. Tenminste, als je met anderen op vakantie gaat. Dus geen Oorlog en Vrede, maar een lekkere chick-lit bijvoorbeeld. Ik heb net de nieuwste van Paige Toon gelezen, Baby Be Mine en dat is ideaal.

Dat gaat over een vrouw wiens baby niet van haar vriend is, maar van een beroemde zanger. Maar dat weet niemand. Vroeg of laat komt het natuurlijk toch uit, en dan…

(door Katrien, Ellen en Judith)

4 gedachtes over “Interview met Judith

  1. Pingback: Geinterviewd op Boeklover « De Boekblogger

Wat denk jij?

