Twilight: de graphic novel deel 1

 

Iedereen kent Twilight wel, het eerste boek van de succesvolle twilight reeks van Stephenie Meyer. Omdat het zo een succes is, is er nu ook een graphic novel verschenen van het eerste boek. De graphic novel bestaat uit twee delen, enkel de eerste is al verschenen en die heb ik gelezen.

Titel: Twilight: de graphic novel deel 1
Auteur: Stephenie Meyer bewerkt en geïllustreerd door Young Kim
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 978-90-225-5704-4

Omdat ik veronderstel dat de meeste onder jullie het verhaal wel kennen ga ik kort de inhoud vertellen en daarna vooral mijn mening geven.
Het verhaal gaat over Bella Swan die verhuist vanuit het warme Phoenix naar het regenachtige Forks, waar haar vader woont. Op school leert ze Edward kennen en wordt verliefd op hem. Al gauw ontdekt Bella dat hij vampier is. Het eerste deel van de graphic novel gaat tot dat Edward Bella meeneemt naar een mooie zonnige open plek in het bos en haar toont hoe hij eruit ziet als hij in de zon komt.

En nu komt mijn mening… Allereerst wil ik zeggen dat ik de tekeningen echt heel mooi vind, ze hebben iets weg van een manga. Waarschijnlijk komt dat doordat ze door een Koreaanse, Young Kim, getekend zijn. Een minpuntje is wel dat ik het lettertype niet zo vind passen bij een graphic novel, want ik vind persoonlijk dat het meer zelfgeschreven moet lijken. Het viel me ook op dat er vooral scènes die ook in de film aan bod komen gebruikt worden. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat dat de belangrijkste scènes zijn. Wat ik wel storend vind is dat er gewoon van het ene op het andere moment van locatie wordt versprongen zonder er bij te zetten waar het is. Daardoor moet je soms even nadenken voor je snapt waarover het gaat en waar ze zijn. Doordat ik de film gezien heb voor ik de graphic novel las, was het eerst wel aanpassen om te weten wie wie is. Dat komt doordat Stephenie Meyer de personages er zo heeft laten uitzien zoals zij ze eerst in haar hoofd had en dat is soms anders dan dat ze er in de film uitzien. Ik denk dat deze graphic novel wel vrij moeilijk te begrijpen is als je het boek of de film nog niet gelezen of gezien hebt. Volgens mij is het wel iets leuk is voor de echte fans, als verzamelobject. Maar als je zoals ik niet echt een fan bent, vind ik het niet zo interessant. Het tweede deel komt uit in 2012 en ik weet nog niet of dat ik dat ga lezen. Ik ga er in ieder geval niet echt naar zoeken, ik denk dat ik het misschien wel zal lezen als ik het toevallig tegenkom in de bib.

Wat denk jij?

