Boeken lezen voor school!?

Heel veel jongeren slaken een diepe zucht als ze een boek moeten lezen voor school. Ik niet. Nou ja, als ik tenminste mag kiezen welk boek ik lees. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar bij mij zijn er een heleboel redenen waarom ik het wel of niet leuk vind om boeken te lezen voor school.

Allereerst heb je de deadline. Je weet wel, het moment waarop je boekbespreking, groepswerk, etc moet af zijn. Ook al heb ik vaak genoeg tijd, dan nog voelt het slechter aan omdat je weet dat je een verplichte datum hebt. Je moet andere dingen laten liggen, zodat je kan lezen in de ene boek.
Daarnaast heb je vaak ook zo’n vervelende boekenlijst. Zo eentje met verouderde boeken, waar van meer dan de helft je niet interesseert en je vaak ook een heleboel moeite moet doen om dat ene boek dat jou interessant lijkt te pakken te krijgen.
Je hebt ook de verplichte boeken. Iedereen leest hetzelfde boek of van dezelfde auteur. Soms geld dat voor alle klassen van je jaar en dan heeft de bib het boek al niet meer. Moet je dan een boek gaan kopen om in orde te zijn voor school? School kost sowieso al veel geld en daarnaast interesseert dat boek je misschien niet.

Zoals je ziet heb ik een heleboel redenen (en er zijn er nog meer hoor!) om lezen voor school niet leuk te vinden, maar van de andere kant zijn er ook een heleboel voordelen aan verbonden.
Je kan bijvoorbeeld geluk hebben en een geweldig boek in handen hebben. Zo heb ik De jongen in de gestreepte pyjama van John Boyne moeten lezen. Het was een geweldig boek en ik las er met plezier in. Je kan een nieuwe auteur leren kennen of misschien als je een niet-lezer bent toch aangezet worden om af en toe een boek te lezen.
Als je er een groepswerk over moet maken leer je misschien nieuwe vrienden kennen. Tenzij je met je gewoonlijke kliekje samenwerkt, maar dat mag niet altijd. (En dat is misschien maar goed ook!)

Iedereen denkt er anders over en ik moet toegeven dat het niet altijd even leuk is, maar toch denk ik dat het wel nuttig is om voor een taalvak een boek te lezen. Door een boek te lezen leer je een heleboel bij en je kan bij boekbesprekingen nog leuke tips krijgen van klasgenoten.

Tot slot wil ik nog toevoegen dat een boek lezen ook een hel kan zijn! Ik moest voor Frans een boek lezen en ik heb een hele paasvakantie mijzelf moeten verplichten elke ochtend dertig pagina’s te lezen, om ervoor te zorgen dat ik vooruit ging in het boek. Het was misschien een heel mooi boek, maar aangezien ik niet zó goed ben in Frans ging het niet zo snel. Ik voelde mij echt verplicht en ik zag er altijd tegen op. Bij Engels heb ik dat niet. Ik vind de taal gemakkelijker en er zijn nog meer boeken in verkrijgbaar.

Blijf vooral positief ingesteld komend schooljaar en probeer zo leuk mogelijke boeken te lezen voor school, dan blijft het leuk!

 

(door Katrien)

Een gedachte over “Boeken lezen voor school!?

Wat denk jij?

