Speelgoed

Titel: Speelgoed
Auteur: Bavo Dhooge
Uitgeverij: Abimo Uitgeverij
ISBN: 97890593233889

 

Christina is 16 jaar en ze is verliefd op haar jonge leraar godsdienst, meneer Hoste, door iedereen Hostie genoemd. Bruno Hoste wordt gepest door zijn leerlingen en hij heeft het thuis moeilijk doordat zijn vrouw net een miskraam gehad heeft. Ook hij is stiekem verliefd op Christina, maar Christina heeft al een lief, Cederic, een van de grootste pestkoppen uit de klas. De vader van Christina, Carl Hansen, die ook leraar lichamelijke opvoeding is op de school, heeft de pik op Cederic en keurt de relatie tussen hem en zijn dochter dus niet goed. Wanneer meneer Hansen Cederic op een dag te hard aanpakt mag hij van de directeur niet mee op het jaarlijkse schoolkamp. Als vervanger vraagt de directeur meneer Hoste. Bruno laat zich overtuigen om mee te gaan op schoolkamp, maar dat blijkt niet zo een goed idee. Omdat de leerlingen niet goed naar hem luisteren wordt het kamp een hele chaos. Wanneer hij Christina en Cederic ‘s nachts betrapt wanneer dat ze aan het vrijen zijn wordt het hem echt te veel en doet hij dingen die niemand ooit van hem had verwacht.

 

Ik vind dit echt een heel aangrijpend verhaal en ik ging helemaal mee met de personages. Het boek leest echt als een trein, als je eenmaal begonnen bent met lezen kan je niet meer stoppen. De hoofstukken zijn afwisselend vanuit het standpunt van Christina en vanuit dat van Bruno geschreven. Dat maakt het verhaal juist zo goed omdat je dan de verschillende meningen en gedachten van de personages te weten komt. Mijn zus had dit boek al een hele tijd geleden gelezen en ze vertelde me toen waarover het ging en ik wist meteen dat ik dit boek ook wou lezen. Dit is toch wel een van de betere boeken die ik de laatste tijd gelezen heb, ik denk dat ik het nog aan veel mensen zal aanraden en wie weet lees ik het zelf nog wel eens opnieuw.

 

Ik geef het boek vier sterren.

4 gedachtes over “Speelgoed

  1. Pingback: Welk boek past bij jou? | Boeklover

  2. Pingback: Best of 2011!! | Boeklover

  3. Pingback: Boekenfestijn 2013 | Boeklover

Wat denk jij?

