Interview met Danique en Dieuwke

IMG_1585Ook deze week is er weer een interview met een boekblogger, deze keer zijn het er zelfs twee: Danique & Dieuwke van www.adoreblebooks.wordpress.com. Ze hebben een blog waar ze vooral recensies over chiklit boeken schrijven, zeker de moeite waard om eens te bezoeken!

Naam van jullie blog:

Adorable Books (www.adoreblebooks.wordpress.com)

Vertel iets over jullie en jullie blog:

Danique: Ik ben Danique en ik ben 16 jaar oud. Ik ben altijd al dol geweest op lezen, en vond het dan ook erg leuk om de blog te beginnen, met vooral veel reviews van boeken. Ik ben zelf ook een beautyblogger (www.glambeauty.nl) , maar ik merk wel dat de artikels over boeken op mijn beautyblog minder worden gelezen, dus leek het me fijn om een aparte blog te starten. Ik vind het zelf ook super om zulke sites te bezoeken, dus leek het me leuk om er een te beginnen. Later heb ik aan Dieuwke gevraagd of ze samen met mij de blog wilde runnen.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een blog op te starten over (chicklit)boeken?

Danique: Ik vind het dus erg leuk om te lezen, en doe dat dan ook erg vaak. Ik lees vooral chicklits en af en toe fantasy boeken. Ik ben dol op standaard meidenboeken, dus leek het me leuk om mijn mening te delen met anderen over boeken.

Wat vinden jullie van de uitspraak ‘Chicklit is geen echt genre, maar een beter stationsromannetje’?

Danique: Ik vind Chicklit wel een genre, meestal komt er wel romantiek in voor, maar dat is lang niet alles. Niet alle chicklits zijn hetzelfde, en ze zijn soms verrassend origineel. Maar en zijn ook chicklits die niet echt een verhaal of boodschap bevatten, dan kan ik de uitspraak wel begrijpen. Maar ik vind dat Chicklit gewoon een genre is.

Dieuwke: Ik vind het zelf belachelijk. Een goede Chicklit schrijven doe je niet zomaar. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik er genoeg heb gelezen die ik niet de naam ‘Chicklit’ waard vind. Maar d’r zijn er genoeg te vinden die dat wel zijn.

Hoe beslissen jullie om een boek te lezen? (cover, achterflap, recensies, auteur, uitgeverij…)

Danique: Meestal de cover, en ik lees meestal ook recensies voordat ik een boek koop of leen bij de bieb. Ik vind het heel erg belangrijk dat het verhaal goed wegleest en origineel is. Maar als ik een auteur goed vind, lees ik meestal alle boeken van diegene. Ik doe dus eerst research op internet, maak dan een lijstje met de boeken die ik nog wil lezen en als ik die dan tegenkom neem ik ze mee.

Dieuwke: Recensies lees ik bijna nooit van te voren. Vooral omdat ik veel spoilers tegenkom en dat vind ik zonde. Een goede kaft en duidelijke achterflap trekt mij meestal over de streep. Of als iemand anders me een boek aanraad lees ik ze vaak ook wel.

Herkennen jullie jezelf in sommige personages, zo ja geef een voorbeeld.

Danique: Dat is een moeilijke vraag, ik heb ondertussen heel veel boeken gelezen, dat ik het zo niet zou kunnen zeggen helaas.

Dieuwke: Negen van de tien keer wel ja. Er is altijd wel iets in een personage of het verhaal waar ik me in kan vinden. Dat leest een stuk prettiger, al maakt herkenning het soms ook wel een beetje moeilijk. Dingen kunnen ineens weer naar boven komen, maar ook dat hoort erbij, stukje verwerking noemen we dat dan maar weer 😉

Hebben jullie lievelings (chicklit)auteurs?

Danique: Ja, ik ben dol op de boeken van o.a. Kate Brian, Anita Verkerk, Els Ruiters, Stephenie Meyer, Sophie Kinsella en Jill Mansell.

Dieuwke: Nee, bij mij gaat het echt met vlagen. Ik houd van allerlei soorten genres, van thrillers tot zwijmelchicklits.

Lezen jullie ook andere genres dan chicklit?

Danique: Ja, ik lees ook fantasy boeken, en ik moest eerst literatuur voor school lezen, gelukkig ben ik daar nu vanaf, want dat was niet een favoriet genre voor mij.

Dieuwke: Ja, ik lees eigenlijk alles wel. Ik probeer zoveel mogelijk te switchen tussen de genres. Het is wel eens lastig te combineren met studeren, maar ik doe m’n best ;).

Gaan jullie mee met hypes zoals twilight, vampire diaries…?

Danique: Ik vind de boeken over vampiers en andere wezens altijd erg leuk om te lezen. Het is gewoon niet zo standaard als gewoon ‘de mens’. Ik vind twilight en the vampire diaries zelf erg leuk, dus ik denk dat ik met de hype mee ga ;).

Dieuwke: Heel erg, maar meestal wel ja. Voornamelijk omdat ik er dan achter wil komen what all the fuss is about 😀 En dan blijf ik er vaak nog in hangen ook 😀 haha

Vinden jullie dat chicklit ook door jongens gelezen kan worden?

Danique: Ik vind chicklit meer iets voor meisjes, vooral omdat het daar ook op gericht is. De hoofdpersonen zijn meestal vrouwen en je leest ook hoe ze denken. Ik denk dat de meeste jongens wel van iets spannenders houden, maar als ze willen, waarom niet?

Dieuwke: Ik zal het waarschijnlijk niet tegenkomen, maar waarom zou t niet kunnen? Misschien dat ze er nog iets van kunnen leren?

(door Ellen, Katrien, Dieuwke & Danique)

Een gedachte over “Interview met Danique en Dieuwke

Wat denk jij?

