Boeken die ons zijn bijgebleven

Vandaag kan je een kijkje nemen in ons leesarchief, want we rakelen enkele boeken op die ons zijn bijgebleven. Het zijn voornamelijk jeugdboeken, maar er zitten er ook bij voor kleuters en volwassenen.

IMG_1921Een taart voor kleine beer – Max Velthuis (Ellen)
Dit boek is nog altijd in mijn bezit, ik heb het gekregen voor een verjaardag. Toen we onze jeugdboeken gingen weggeven aan familie met kleine kinderen heb ik alleen dit boek gehouden omdat het toch wel een speciaal boek is voor mij.
Ik heb het boek al heel vaak gelezen en het gaat over varkentje die en chocoladetaart wil bakken voor kleine beer, want hij is jarig. Maar tegen de tijd dat kleine beer arriveert is de hele taart al bijna op omdat iedereen moest proeven of hij gelukt was.
Het is een simpel verhaal maar ik vind vooral de tekeningen heel mooi.

IMG_1920De zevensprong – Tonke Dragt  (Katrien en Ellen)
Katrien heeft dit boek eerst gelezen, maar eigenlijk was het van Ellen die het liever nog een tijdje in de kast liet staan omdat ze dacht dat het boek niet leuk was. Uiteindelijk geraakte Ellen na het kijken van de televisieserie toch overtuigd en bleek het een prachtig verhaal te zijn. Aangezien we er al een recensie over hebben is het overbodig om hier nog veel over te zeggen. Geïnteresseerd? Klik hier!

ivo krijgt een zusjeIvo krijgt een zusje – Violeta Denou (Ellen)
Dit boek heb ik toen ik klein was een heel aantal keer uitgeleend bij de bibliotheek. Ik vond het boek heel erg leuk, alleen weet ik niet meer precies waarom. Zoals de titel al zegt gaat het over Ivo die een zusje krijgt.

blinker en het bagbagjuweelBlinker en het bagbag-juweel – Marc De Bel (Katrien en Ellen)
Vroeger waren we fan van Marc De Bel, vooral van zijn eerste boeken. De latere boeken leden namelijk een beetje aan het veelschrijverssyndroom en zijn nogal eentonig en weinig origineel. In de reeks over Blinker vinden we het tweede boek het leukste omdat het verhaal het spannendst is. Als we aan de Vampires denken (zo heet de slechte bende die er in voorkomt namelijk), dan krijgen we al de kriebels. Het verhaal is grappig en het vleugje romantiek maakt het helemaal af. Dit boek is ook verfilmd en de film hebben we ook een heel aantal keer bekeken.
Daarna zijn er nog enkele boeken over Blinker verschenen, maar die hadden minder succes bij ons, want de ‘echte’ Blinker was er een beetje uit.

een huis zonder spiegelsEen huis zonder spiegels – Patma Viswanathan (Katrien)
Toen ik dit boek een jaar geleden in de bibliotheek zag staan trok het me meteen aan. De voorkant ziet er bijzonder uit en dat maakte dat ik meteen de achterflap las. Daaruit kon ik niet zo heel veel afleiden, maar ik had een gevoel dat ik wel vaker heb als ik benieuwd ben naar iets en ik nam het boek mee naar huis.
Het verhaal gaat over het leven van een Indische vrouw, vanaf het moment dat ze volwassen wordt tot ze overlijdt. Je komt veel te weten over het kastensysteem en over de gewoontes van de mensen daar in het begin van de vorige eeuw. Hoe meer het verhaal vordert hoe meer je verandering ziet en merkt dat mensen worstelen met de verwestering en de Engelse gewoontes. Een prachtig boek dat ik iedereen zou aanraden!

ruby roodRuby Rood – Linzi Glass (Ellen en Katrien)
Katrien heeft dit boek eerst gelezen en beschouwt het als een van haar lievelings boeken. Het gaat over Ruby die in Zuid-Afrika leeft tijdens de opstanden in de jaren 70. Je merkt hoe moeilijk het is om je aan de regels van de apartheid te houden. Zeer interessant en ontroerend!

IMG_1922Pipi Langkous/De bende van de Witte Roos – Astrid Lindgren (Katrien en Ellen)
Dit is de omnibus van alle Pipi Langkous verhalen, dit boek heeft zeker Katrien zeker geboeid. Er zat ook een cd met Pipi Langkous-liedjes bij, die we een heel aantal keer beluisterd hebben. Het is echt een geweldig boek van Astrid Lindgren dat ook verfilmd is. De films hebben we ook allemaal één of meerdere keren bekeken.
De drie boeken die in deze omnibus zitten zijn:
-Pipi Langkous
-Pipi Langkous gaat aan boord
-Pipi Langkous in Taka-Tuka land

IMG_1919

Dit is ook een omnibus van verschillende boeken over dezelfde personages van Astrid Lindgren, namelijk De bende van de Witte Roos. Het is een omnibus van drie boeken, voordat we dit boek in bezit hadden heeft Katrien de drie boeken al eens los ontleend van de bib. Maar toen Ellen dit boek kreeg heeft ze het in één ruk uitgelezen. Omdat we het boek toch in huis hebben heeft Katrien ze nog eens herlezen en Ellen is van plan dat binnenkort ook nog eens te doen.
De drie boeken die in deze omnibus zitten zijn:
-Superdetective Blomkwist
-Superdetective Blomkwist leeft gevaarlijk
-Hier spreekt superdetective Blomkwist

harry potterHarry Potter – J.K. Rowling (Katrien en Ellen)
Over deze legendarische boeken moeten we natuurlijk niet veel uitleg meer te geven. Iedereen kent ze wel en ook wij zijn er fan van: de Harry Potter-serie

Onder de blote hemel – Cynthia Voigt (Katrien en Ellen)
onder de blote hemelDeze boeken zijn al wat ouder, maar daarom niet minder leuk. Het eerste boek vinden wij misschien wel het leukste. Ze gaan over Dicey en haar familie. In het eerste boek zijn ze met de auto op weg naar hun tante als hun moeder uitstapt om iets te gaan kopen in een winkel. Na een hele tijd komt de moeder nog steeds niet terug en ze is spoorloos verdwenen. Met een heel klein beetje geld en veel moed gaan de kinderen zelf te voet op weg naar hun tante. Een boek dat je nooit kan vergeten.

Heidi – Johanna Spyri (Ellen)
heidiDit is een heel oud verhaal, maar ik vond het echt heel mooi. Het gaat over Heidi die eerst in de stad woont en ziek is, daarom wordt ze naar haar opa die in de bergen woont gestuurd. Iedereen van het dorp vind hem maar een rare kwast, maar als Heidi hem beter leert kennen vind ze hem geweldig. Al haar geluk wordt verstoord wanneer ze terug naar de stad moet. Zonder de frisse buitenlucht voelt ze zich weer helemaal ziek. Maar gelukkig geraakt ze na een tijdje terug bij haar opa.

Welke boeken zijn jou bijgebleven en waarom?

(door Ellen en Katrien)

Wat denk jij?

