18 vragen over Ellen en boeken!

 

Een tijdje geleden publiceerde Leeswammes op haar blog een artikel met 20 vragen over zichzelf en boeken, maar het origineel kwam van Helen’s book blog. Omdat het wel erg leuke vragen waren heb ik besloten dat ik Ellen er maar eens aan moest onderwerpen. Ik heb de vragen vertaald uit het Engels en hieronder kun je zien wat Ellen erop geantwoord heeft. Twee vragen zijn weggevallen, omdat ze niet echt van toepassing waren.
Hebben jullie misschien een gek antwoord op een van de vragen?

Katrien

1. Welk boek heeft het langst op je plank gestaan?

De zevensprong van Tonke Dragt heeft heel lang op mijn boekenplank gestaan zonder dat ik het gelezen had. Ik weet niet precies hoeveel jaar, maar het was echt lang. Ik heb het eens op een verjaardagsfeestje gekregen, maar het leek mij een saai boek, daarom heb ik het zo lang uitgesteld. Nadat ik de tv-reeks had gezien heb ik besloten het toch te lezen.

2. Wat lees je op dit moment, wat las je laatst en wat is het volgende boek dat je zal lezen?

Ik ben nu Stille lippen van Dirk Bracke aan het lezen, daarvoor las ik Op jacht van Rhonda Pollero en ik denk dat ik Blijf online! van Mag Cabot als volgende boek ga lezen, maar dat staat nog niet vast.

3. Welke boek vindt iedereen leuk, maar jij niet?

Ik denk dat dat de Twilight saga is, ik heb de eerste drie boeken wel gelezen, maar dat deed ik eerder omdat iedereen de boeken leest.

4. Van welk boek blijf je tegn jezelf zeggen dat je het zal lezen, maar je zal het waarschijnlijk toch nooit doen.

Braking Dawn van Stephenie Meyer. Zoals ik al zei in mijn vorige antwoord vind ik the Twilight saga in het algemeen eigenlijk niet zo leuk. Omdat iedereen dat boek al bijna gelezen heeft vind ik aan de ene kant dat ik het ook maar moet lezen, maar aan de andere kant weer niet omdat ik het zelf eigenlijk niet echt leuk vind.

5. Laatste pagina: eerst lezen of wachten tot het einde?

Enkel als het boek echt heel saai is durf ik wel eens door te bladeren naar de laatste pagina, maar anders lees ik het boek gewoon zoals het hoort: van voor naar achter. Wat ik soms wel doe is de laatste zin lezen van een boek, gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat ik weet dat het einde daarmee meestal niet verklapt wordt.

6. Verantwoording: verspilling van inkt en papier of interessant om te weten?

Meestal sla ik dat gedeelte gewoon over, maar af en toe vind ik het wel eens interessant, dus eigenlijk ergens tussen de twee.

7. Met welk personage uit een boek zou je van plaats willen wisselen?

Met Harry Potter uit de gelijknamige reeks. Het enige wat er dan wel anders zou moeten zijn is dat ik niet heel de tijd moet vechten tegen allemaal slechte mensen. Ik zou gewoon graag de lessen volgen en zeker ook eens een zo een heerlijke maaltijd willen verorberen die JK Rowling zo goed kan beschrijven.

8. Heb je een boek dat je aan iets specifieks in je leven doet denken? (Een persoon, een plaats, een bepaalde periode?)

Er is nu niet direct een boek dat in me op komt, maar ik denk dat ik nog niet echt zo’n boeken heb gelezen waarbij ik echt zeg van dit vind ik nu eens herkenbaar. Af en toe herken ik wel iets van mezelf in een personage, maar dat zijn meestal maar kleine dingen.

9. Noem een boek dat je op een speciale manier hebt verworven.

Ik heb Het grote Zwinvoorleesboek ooit eens gewonnen bij een wedstrijd van Davidsvonds/Infodok, de uitgever van het boek. Ik moest een puzzel maken in een tijdschrift en ik was al helemaal vergeten dat ik had meegedaan toen ik ineens te horen kreeg dat ik een van de winnaars was.

10. Heb je ooit een boek weggegeven aan een speciale persoon om een speciale reden?

Ik heb nog nooit aan één specifieke persoon een boek cadeau gedaan om een speciale reden, maar ik heb in de lagere school ooit wel eens een boek aan de klas cadeau gedaan toen ik jarig was. Het vreemde was dat ik het boek niet eens zelf heb mogen lezen omdat het niet in mijn leesniveau was.

11. Welk boek is het langst met jouw meegereisd naar de meeste plaatsen?

Er is niet echt een boek dat ik heel vaak herlees en naar veel plaatsen meeneem. Op vakantie neem ik elke keer andere boeken mee, dus het is moeilijk om te zeggen welk boek dat ik al het vaakst ergens mee naartoe genomen heb.

12.Heb je een boek dat je verplicht moest lezen in de middelbare school, dat tien jaar later nog niet zo slecht was?

Het is nu wel nog geen tien jaar later, want ik zit zelf nog in de middelbare school. Tot nu toe vind ik niet echt dat er een boek is dat ik verplicht heb moeten lezen dat ik achteraf goed vond. Ik heb vorig jaar een boek van Dirk Bracke gelezen dat ik nog wel vrij leuk vond, maar dat ik waarschijnlijk niet uit mezelf zou kiezen.

13. Wat is het vreemdste voorwerp dat je ooit in een boek hebt gevonden?

Dat kan ik me eigenlijk niet echt meer herinneren, ik weet wel dat ik al verschillende bladwijzers en lijstjes in boeken gevonden heb, maar echt meer dan dat denk ik niet.

14. Gebruikt of spiksplinternieuw?

Voor mij mag een boek wel al wat gebruikt zijn omdat het dan gemakkelijker leest omdat de pagina’s al eens zijn omgeslagen. Maar voor de geur van het boek moet het nieuw zijn, ik ruik graag aan boeken en ik heb ondervonden dat een nieuw boek het lekkerst ruikt.

15. Heb je ooit een film gezien die je beter vond dan het boek?

Ik ben niet zo’n filmkijker, dus ik heb ook nog niet veel films gebaseerd op een boek gezien. Dus eigenlijk heb ik niet echt een antwoord op deze vraag.

16. Het tegenovergestelde, welk boek zou beter nooit op het witte doek verschenen zijn?

Eigenlijk is het weer hetzelfde als bij de vorige vraag.

17. Heb je ooit een boek gelezen dat je hongerig maakte, kookboeken uitgesloten?

Harry Potter en de steen der wijzen van JK Rowling en eigenlijk de andere boeken van de reeks ook. In die boeken zijn de beschrijvingen van de feestmalen die ze daar voorgeschoteld krijgen echt geweldig, ik krijg er al water van in mijn mond.

18. Naar welke persoon zijn boeken advies luister je altijd?

Naar dat van Katrien omdat zij altijd net iets voor is op mij op vlak van boeken lezen, want ze al wat ouder, maar toch niet in die mate dat ik haar boekenkeuze saai vind. Ongeveer alles wat zij mij aan heeft geraden vond ik leuk om te lezen.

Ellen

Een gedachte over “18 vragen over Ellen en boeken!

  1. Leuke antwoorden, Ellen!

    Ik ben ongeveer 3x zo oud als jij denk ik, en ik vond de Twilight saga eerst heel leuk maar na het derde deel had ik het ook wel gezien. Ach, er zijn zoveel leuke boeken in de wereld! Gewoon laten zitten hoor die 4e, neem liever een boek dat je écht wilt lezen!🙂

Wat denk jij?

