Interview met Sanne

Vandaag hebben we een interview met Sanne van www.dichtgezicht.nl voor jullie. Op haar blog post ze regelmatig gedichten en daarnaast is ze ook een fervent lezer.

Naam van je blog Dichtgezicht (www.dichtgezicht.nl)

Vertel kort iets over jezelf en over je blog.
Ik lees en schrijf mijn hele leven al, het is mijn tweede natuur. Na mijn examen ga ik waarschijnlijk Nederlands of Literatuurwetenschappen studeren. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met http://www.dichtgezicht.nl. Ik plaats er eigenlijk alleen gedichten op, want poëzie heeft een speciaal plekje in mijn hart. Ik heb daarnaast ook pagina’s met andere dingen, maar ze hebben toch allemaal te maken met schrijven en poëzie. Oké, de pagina met voorbeelden van nagellakprints heeft er niet zo veel mee te maken… Een blog dwingt je heel erg, dus als je moeite hebt met zelfdiscipline is een blog een goede oefening. De productie van mijn gedichten is namelijk met 100% omhoog gegaan sinds ik met mijn blog ben begonnen. Ik schreef af en toe wel eens een gedichtje als er gewoon eentje in me opkwam, ik dacht dat dat de enige manier was om gedichten te maken. Maar mijn blog heeft laten zien dat dat niet waar is, je moet gewoon gaan zitten en gaan schrijven. Ik streef naar minstens vier gedichten in de week dat haal ik eigenlijk altijd en soms zet ik er zelfs meer op. Af en toe denk ik wel eens; shit ik moet nog een gedicht maken, want ik heb al twee dagen niets gepost, dat geeft wel stress. Maar aan de andere kant, ben ik het verplicht aan iemand? Leuk is dat naast dat er mensen zijn die het leuk vinden om mijn gedichten te lezen, ik krijg heel vaak reacties van mensen waarvan ik niet eens wist dat ze mijn gedichten lazen, dat is echt super! Ik merk dat oefening baart kunst echt een heel waar spreekwoord is. Als je de gedichten leest die ik een jaar geleden heb geschreven dan zie je echt een ontwikkeling naar nu, daar ben ik heel erg blij mee.

Lees de rest van de vragen na de klik!

Lees je graag en als je leest wat voor soort leesgoed is het dan? Boeken, strips, tijdschriften? Boeken, boeken en nog meer boeken. Zoals ik al zei wil ik Nederlands of literatuurwetenschappen gaan studeren. Dat betekent dus dat literatuur een grote liefde van mij is. Ik lees veel boeken, vooral Nederlandse literatuur. Ik ga nu naar V6 en heb deze zomer mijn leeslijst, van 16 boeken (veel te weinig), voltooid. De afgelopen jaren heb ik dus vooral Nederlandse literatuur gelezen en daar wil ik heel graag nog mee doorgaan. Verder heb ik een abonnement op de CosmoGirl, maar dat ga ik opzeggen omdat ik het niet leuk meer vind. Er staat elke maand hetzelfde in en ik kijk er alleen nog in voor de plaatjes. Dat is dus geldverspilling, want mijn kamer hangt letterlijk vol met plaatjes en ik heb er ook nog heel veel ongebruikte in de kast liggen. Veel nieuwe plaatjes heb ik niet meer nodig. Ik ben binnenkort jarig en ik heb zo’n vermoeden dat ik voor mijn verjaardag een nieuw abonnement op een tijdschrift krijg. Dat gaat een literair tijdschrift worden.

Waarover moet het gaan? Welke genres vind je leuk?
Ik ben dus heel erg van de Nederlandse literatuur. Ik vind heel erg veel leuk, als ik naar de bieb ga dan kom ik met te veel boeken voor mijn pasje bij de balie en moet ik door een hel van keuzes maken. Ik ben niet zo voor de literaire thrillers, Renate Dorrestein, Simone van der Vlught e.d. Ik heb gemerkt dat psychologische romans mijn voorkeur hebben. De romantiek is mijn favoriete periode uit de literatuurgeschiedenis, dus boeken van romantici vind ik ook heerlijk om te lezen. Arthur Japin is bijvoorbeeld mijn favoriete schrijver allertijden.

Welk boek moet op ieders boekenplank staan volgens jou?
Dit is een te moeilijke vraag, want ik kan echt niet kiezen. Ik zeg; alle boeken van Arthur Japin. En dan vooral Vaslav, de droom van de leeuw en een schitterend gebrek. Wisten jullie trouwens van de schrijfwedstrijd die Arthur Japin heeft uitgeschreven voor scholieren? De bekendmaking van de winnaar komt als het goed is deze herfst. Ik heb er een voor verhaal geschreven en ben heel erg zenuwachtig voor de uitslag. Enfin, een ander boek wat ik iedereen aan kan raden, is Suezkade van Jan Siebelink. Ik heb knielen op een bed violen van hem ook gelezen, maar was daar niet zo van onder de indruk. Suezkade is een wat lichter boek en ligt qua thematiek dichter bij me. Het verhaal heeft mij echt bewust laten worden van literatuur. Opeens besefte ik hoeveel ik van literatuur en lezen en boeken hield. Toen kwam ook mijn interesse voor de studies Nederlands en literatuurwetenschappen.

Wat zou je nevernooit lezen?
Renate Dorrestein! Ik ben een keer begonnen in ‘echt sexy’. God, daar werd ik heeeeeeeel erg naar van. Ik zag laatst de film geborgen gebreken en ik gruwelde er echt van. Ik wil dus nevernooitniet iets van haar lezen. Haar verhalen geven me altijd zo’n galmend gevoel van gruwelen en naarheid.

Wat wil je nog lezen? (Heb je een boekenlijstje?)
Ik heb kilometers aan boekenlijsten, maar daar wil ik niemand mee vervelen. (Ook al kan ik me niet voorstellen dat iemand het saai zou vinden, wat alles met boeken is toch leuk?) Ik wil heel graag een aantal schrijvers gaan uitdiepen. Zoals; Jan Siebelink, Arnon Grunberg, Jane Austen, Willem Frederik Hermans, Remco Campert, Drs.P, Slauerhoff, Leo Vroman, Tessa de Loo en veel en veel meer. Arthur Japin daar heb ik alle romans inmiddels van gelezen en ik ben echt heel erg onder de indruk. Hij is echt mijn favoriete schrijver en ik ben dol op al zijn boeken. Ik vind de stijl er van echt heel erg mooi en neemt me echt mee naar nieuwe sferen. In zijn boeken zitten altijd vele boodschappen over het leven. En ik vind het fijne boodschappen, want ze gaan over liefde, fantasie, je gevoel en keuzes maken. Dat is nog eens wat anders dan de maatschappijkritiek in het diner van Herman Koch.

Lees jij ook kook-of zelfhulpboeken? Welke?
Ik lees ze niet, ik blader ze wel eens door. Zo heb ik van toen ik heel klein was nog een barbie kookboek. Daar maak ik nog steeds de lekkerste muffins en bananencakes mee! Verder heb ik wel van die hulpboeken voor naaien, borduren, patronen voor kleding gebruiken e.d. Ik kijk er niet vaak in, maar ik vind ze wel handig, ook al kun je tegenwoordig ook alles op internet vinden.

Heb je nog een boodschap voor de lezers of een goede boekentip?
Boekentips heb ik nu wel gegeven denk ik. Ik zal een leeshulpervaring delen. Ik merk dat veel mensen om mij heen, leeftijdsgenoten, nogal wat moeite hebben met lezen. Ze hebben er geen zin in, vinden het niet leuk, vinden het overbodig en doen het liever niet dan wel. Als je nou veel moeite hebt met lezen en nooit tijd hebt voor een groot en dik, mooi, boek, dan raad ik je aan om de losse momenten te pakken. Dat kwartiertje in de trein of in de bus, die vijf minuten die je moet wachten tot de douche warm is, die tien minuten tot het brood geroosterd is enz. Leg je boek ergens zichtbaar in het gangpad, dan neem je het vanzelf overal mee naartoe en gaat het lezen sneller dan je denkt. Of maak een planning van dat je tien pagina’s per dag moet lezen…

(door Katrien, Ellen en Sanne)

 

 

Een gedachte over “Interview met Sanne

  1. Pingback: Interview | Dichtgezicht

Wat denk jij?

