De valkeniersknoop

 

Titel: De valkeniersknoop
Auteur: Mary Hoffman
Uitgeverij: Van Goor
ISBN: 978-90-475-0190-9

 

Silvano is een jonge edelman uit de 14de eeuw die in Italië leeft. Hij is stiekem verliefd op de mooie Angelica, maar zij is al getrouwd. Wanneer Silvano op een dag de man van Angelica aantreft met een dolk in zijn borst wordt hij verdacht van moord, hij heeft immers het perfecte profiel om de moordenaar te zijn. Hij was stiekem verliefd op de Angelica en tot overmaat van ramp is de dolk waarmee de man vermoord is ook nog eens van Silvano. Hij gaat bescherming zoeken in een naburige abdij waar hij novice wordt. In het nonnenklooster naast de abdij is er ook een nieuwe novice, Chiara of liever zuster Orsola. Chiara is verstoten door haar familie omdat ze te weinig geld hadden. Beiden zitten ze dus ongewild in een klooster en dat is niet altijd even gemakkelijk. Wanneer er in de abdij nog een moord wordt gepleegd, komt iedereen te weten dat Silvano eigenlijk geen echte novice is en alleen maar bescherming komt zoeken. Nu wordt Silvano ook verdacht van de tweede moord, maar hij is niet de enige verdachte, broeder Anselmo is ook heel verdacht. Wanneer er nog doden vallen besluiten Silvano en Anselmo om op zoek te gaan naar de moordenaar…

 

Dit boek heb ik gelezen voor Nederlands op school en ik vond het echt prachtig. Dit is eigenlijk een van de eerste keren dat ik een boek dat ik voor school moest lezen, echt mooi vond. Ik had al eerder boeken van Mary Hoffman gelezen en weer heeft ze me niet teleurgesteld. Je wordt helemaal meegesleept in het verhaal en wil ook heel graag weten wie de moordenaar is. Achteraan in het boek staat ook een lijst met alle personages, dat is wel handig want het zijn er een heleboel. Ook staat er wat uitleg over waarop dat het boek gebaseerd is, dit was wel nuttige informatie om nog wat achtergrond informatie te geven bij mijn bespreking op school. In het begin had ik niet echt een idee waarom dat het boek de titel ‘De valkeniersknoop’ gekregen had, maar meer tegen het einde van het boek is het duidelijk geworden. Mijn algemene besluit is dus dat het echt de moeite is om dit prachtige boek te lezen!

 

Ik geef het boek 4.5 ster!

Een gedachte over “De valkeniersknoop

  1. Pingback: Troubadour | Boeklover

Wat denk jij?

