Mooie boekencover

Voor mij (en ook voor Ellen) speelt de cover van een boek een heel belangrijke rol. Het bepaalt namelijk voor het grootste deel of ik het boek me aanspreekt. Natuurlijk lees ik ook de achtergrond of een recensie, maar vaak is de cover ook een van de belangrijkste factoren.
In dit artikel zal ik dan ook vertellen wat ik leuk vind en wat dan weer helemaal niet. Ook enkele mooie covers wil ik graag met jullie delen.

Afbeelding: Ik zie graag covers die een mooie foto hebben of een getekende prent.  De laatste tijd vind ik computeranimaties erg aantrekkelijk. Soms zijn foto’s gewoon niet mooi en geven ze een vreemd beeld van de inhoud.

Lettertype: Een vrolijk krullerig lettertype zal me al veel sneller aanspreken dan eenvoudig recht, maar soms kan dat er juist wel bijpassen.

Het is ook altijd heel fijn als het papier naar buiten gedrukt is in een bepaalde vorm. Daar voel ik dan graag aan. Wat me dan weer ergert zijn zaken zoals ‘Bestsellerauteur’, ‘Auteur van…’ Het is en blijft nu eenmaal een feit dat uitgeverijen willen verkopen en dat is niet altijd even fair tegenover nieuwkomers.
Het belangrijkste vind ik dat de cover iets te maken heeft met de inhoud en niet te donker is. Het is ook belangrijk dat de titel nog waarneembaar is in alle drukte.
Ik vind het heel spijtig dat er in het Nederlands taalgebied zeer weinig pockets worden uitgegeven. Dat maakt een boek al meteen veel duurder en of het boek nu wat kleiner is en van goedkoper papier, dat maakt mij echt niet uit. Ze zijn trouwens ook handiger om mee te nemen.

Om te illustreren wat ik fijn vind, kun je hieronder nog enkele covers zien.

Natuurlijk verandert ‘de mode’ van de boekcovers ook om de zoveel tijd en daardoor vind ik boeken van tien jaar geleden al niet meer zo mooi als toen. Eigenlijk is dat wel spijtig, want daardoor worden sommige boeken niet meer vaak ontleend in de bieb!

Hoe moet jouw perfecte cover eruit zien?

(door Katrien)

Wat denk jij?

