DIY: Herbruikbare boekenkaft

clip_image002Ik hou van leuke zelfgemaakte spulletjes en ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een zelfgemaakte boekenkaft te hebben die je kan herbruiken. Hiermee bedoel ik dus dat je hem om verschillende boeken kan doen. Ik heb geprobeerd om een formaat te nemen dat rond veel boeken past, het zal natuurlijk nooit perfect passen maar toch ongeveer.

Wat heb je allemaal nodig?

*Naald en draad
*Stofjes (dit kan bv. een oude T-shirt zijn)
*Meetlat
*Krijt
*Geduld

clip_image004Hoe ga je te werk?

*Stap 1: de basis

Neem een groot stuk stof voor de basis, je moet er een rechthoek van ongeveer 24/30 cm kunnen uitknippen. Neem een krijtje en een meetlat en teken een vierkant van 25/35 cm en knip het clip_image006daarna uit.

 

 

 

clip_image010Als je het vierkant hebt uitgeknipt moet je nog eens een vierkant tekenen, deze keer gaat het om de grote van je boek. Ik heb een vierkant getekend van 22/30 cm. Daarna moet je op 6 plaatsen een stukje stof wegknippen zoals je ziet op de foto’s, je moet buiten het vierkant dat je net getekend hebt blijven.

clip_image008

clip_image012

clip_image014Nu moet je beginnen met het naaien. Je hebt nu een soort van lange strookjes gecreëerd aan de zijkanten van je vierkant, deze moet je naar binnenplooien en het overlappende stuk moet je aan elkaar naaien. Je doet dit voor de vier hoeken en je kan best een draad gebruiken in de kleur van je stof.clip_image016

*Stap 2: de afwerking

Nu je de basis hebt gemaakt kan je beginnen aan de afwerking. Ik heb allemaal vormpjes uit andere stofjes geknipt en deze op mijn basis genaaid. Dit is het resultaat:clip_image018

Nu kan je kaft af! Ik hoop dat jullie het een leuk idee vinden!

(door Ellen)

Wat denk jij?

