De nevelprins

Titel: De nevelprins
Auteur: Carlos Ruiz Zafón
Uitgeverij: Signatuur
ISBN: 978-90-5672-352-1

Max, Alicia, Irina en hun ouders verhuizen naar een dorp aan de kust omdat het oorlog is en hun vader het niet veilig vindt om in de stad te blijven wonen. Wanneer Max de tuin van het huis waarnaar ze verhuizen gaat verkennen doet hij een vreemde ontdekking: achteraan in de tuin is een ommuurd deel waarin allemaal standbeelden staan. Op de poort die naar het ommuurde gedeelte leidt, staat een soort van zespuntige ster. Max en Alicia, de twee oudsten worden al snel vrienden met Ronald, de kleinzoon van de plaatselijke vuurtorenwachter. Ronald vertelt hen over de Orpheus, een schip dat 25 jaar geleden gezonken is voor de kust, waarvan het wrak nog steeds op de bodem ligt. Hij vertelt hen dat hij regelmatig gaat duiken naar het wrak en vraagt of dat ze soms niet mee willen, dat wil Max wel. Wanneer Max gaat duiken ziet hij dat er aan het schip een hafvergane vlag hangt met daarop dezelfde zespuntige ster als die van op de poort naar het ommuurde stuk tuin. En er gebeuren nog meer vreemde dingen die allemaal verband lijken te houden met de vorige bewoners van hun huis. Ronald vermoedt dat zijn grootvader meer weet over dit zaakje, daarom zetten de vrienden grootvader onder druk om hen de waarheid te vertellen.

Ik vond het echt een goed boek, het was niet te dik en het las heel vlot. Het is een van de weinige boeken die ook ooit heb gelezen waarbij de rillingen mij over de rug liepen. Het was op bepaalde momenten echt eng, het leek net alsof je zelf het personage was. Het is iets totaal anders dan bijvoorbeeld Chicklit en dat is wel leuk ter afwisseling. Maar ik zou wel niet aan een stuk door dit soort boeken kunnen lezen, want anders was ik al gestorven van de schrik. Voor de mensen die van zichzelf weten dat ze best geen enge boeken lezen voor het slapengaan wil ik graag aanraden van dit boek niet te lezen voor ze gaan slapen, anders komen er gegarandeerd nachtmerries van. Meestal heb ik daar niet echt last van, maar ik heb deze keer toch nog wat langer mijn licht laten branden totdat ik zeker wist dat ik geen vreemde hallucinaties in het donker zou krijgen.

Ik geef het boek 4.5 sterren.

2 gedachtes over “De nevelprins

  1. Pingback: Best of 2011!! | Boeklover

  2. Pingback: Boekenfestijn 2013 | Boeklover

Wat denk jij?

