Het parfum

Titel: Het parfum
Auteur: Patrick Süskind
Uitgeverij: Ooievaar pockethouse
ISBN: 90-351-14777-9

Wanneer Grenouille wordt geboren is er geen mooie toekomst voor hem weggelegd. Hij leeft in Frankrijk in de 18de eeuw en de armoede heerst alom. Hij is wees en er is niemand die goed voor hem zorgt, maar hij is sterk en overleeft een vreselijke jeugd. Hij gaat werken bij een leerlooier en grijpt zijn kans om echt te doen wat hij wil, wanneer hij een stuk leer gaat afgeven bij een parfumeur. Hij overtuigt de parfumeur dat hij voor hem kan werken en hij neemt alles in zich op om ervoor te zorgen dat hij in de toekomst zijn persoonlijke parfum kan maken. Er is namelijk iets heel speciaal aan Grenouille: hij heeft geen geur, hij ruikt naar niets. Een hele speciale neus heeft hij ook en hij stelt in zijn hoofd de beste parfums van de wereld samen. Het enige wat hem gelukkig zal maken is als hij die perfecte geur in handen heeft. Het doel heiligt de middelen en Grenouille laat niets hem in de weg staan om zijn doel te bereiken.

Ik moet zeggen dat ik dit een zeer bijzonder boek vond. Ik weet niet of dat ik een ander boek in deze stijl ook zou appreciëren. Waarschijnlijk is de reden dat het zo bekend was omdat de beschrijvingen en het onderwerp zeer origineel zijn. Ik denk dat ik puur op de inhoud af het boek niet zou gelezen hebben, maar toch vind ik dat het de moeite waar is om eens gelezen te hebben. Het is gewoon iets dat op je lijstje moet staan!
Ik vond Grenouille wel erg wreed, maar ik denk dat de wereld waarin hij leeft ook gewoon zo is. Ik snapte niet hoe iemand aan die gruwelijke ideeën kon komen. Het einde was dan ook nogal speciaal. Het interessantst vond ik misschien nog wel hoe de mensen geur uit bloemen  haalden. Ik had daar eigenlijk geen idee van. Nu zullen die technieken wel al wat moderner zijn.
Om het eventjes samen te vatten: het was interessant om eens gelezen te hebben, maar voor mij geen topper.

Daarom geef ik het boek 3 sterren.

Een gedachte over “Het parfum

  1. Ik vond het zo jammer dat toen ik het boek uit was, het Duitse literatuur en geen Nederlandse bleek te zijn, want nu kon ik het niet op mijn lijst zetten voor Nederlands. Ik was er echt van onder de indruk. Mooi mooi!

Wat denk jij?

