DIY: boekensteun

IMG_2084Je hebt het waarschijnlijk wel al meegemaakt: de boeken op je boekenplank willen niet recht blijven staan! Supervervelend natuurlijk, maar er bestaat een oplossing: een boekensteun! Vandaag zal ik jullie laten zien hoe dat je zelf een boekensteun kan maken.

Benodigdheden:
*een houten plankje
*houtlijm of een hamer en spijkers
*grondverf (ik heb gewone verf voor op de muur gebruikt)
*plakkaatverf
*penselen
*een potje met spoelwater en een vod
*een aardappel
*schuurpapier

Stap 1: de basis
IMG_1963Meet op je plankje de volgende afmetingen af: 10 cm x 12 cm en 12 cm x 12 cm.
Zaag daarna de twee stukken uit, als je dit niet zelf kan, kan je het best vragen aan iemand met ervaring om ongelukken te voorkomen. (mijn vader heeft dat voor mij gedaan)
IMG_1965

 

Nadat je de twee stukken hebt gezaagd moet je ze aan elkaar vastmaken zodat je (ongeveer) een hoek van 90° creëert. Dit kan je doen door ze vast te spijkeren of door ze aan elkaar te plakken met houtlijm. Ikzelf heb het laatste gedaan en zoals je op de foto kan zien is mijn hoek niet helemaal recht, maar dat is geen ramp. Voor gladde randen is schuren aangeraden.

Stap 2: de grondlaag
IMG_2077Als alles goed aan elkaar hangt, moet je een grondlaag verf aanbrengen zodat al het hout goed bedekt is. Als je dat hebt kan je dat met speciale houtverf doen, maar als je dat zoals ik niet hebt kan je ook gewoon verf gebruiken die je gebruikt om je muren te schilderen. Je kan als kleur best wit kiezen, dat is het mooiste als je er daarna nog versiering op aanbrengt.

Stap 3: de afwerking
IMG_2079Voor de afwerking heb ik er voor gekozen om mijn boekensteun te bestempelen met plakkaatverf. Ik heb twee aardappelstempels gemaakt, eentje in een rondje (het hartje van een bloem) en eentje in de vorm van een bloemblaadje.Een aardappelstempel maak je door een aardappel in twee te snijden en daarna de gewenste vorm uit te snijden. (dit houdt dus in dat de vorm er moet uitsteken en dat de rest is weggesneden) Dan kan je beginnen met het stempelen. Het is heel simpel: je doet wat verf op je aardappel met een penseel en je begint met stempelen. Op de achterkant van mijn boekensteun heb ik mijn naam geschilderd.

IMG_2084(door Ellen)

P.S. Katrien is ook creatief bezig geweest, zij heeft sierraden van fimo-klei en nog enkele andere materialen gemaakt. Zie hier het resultaat!

IMG_2087IMG_2092

 

 

 

 

 

Design H_2

Een gedachte over “DIY: boekensteun

  1. Pingback: Brocante boekensteun - Alles Brocante

Wat denk jij?

