Fantasy!

Tegenwoordig is fantasy heel erg in de mode bij jongeren. Veel vriendinnen die regelmatig lezen vertellen me maar al te graag welke nieuwe vampier, zombie of betovering er bestaat. Ook de bibliotheken kunnen er over meespreken, in de jongerenafdeling staan ondertussen al een heleboel fantasy boeken op de plank.
Ik lees af en toe ook zelf eens een fantasy boek, bijvoorbeeld als het me erg wordt aangeraden of als de auteur of de uitgever me dat aanbiedt, maar meestal vind ik het niet zo heel erg leuk. Als je dus van fantasy houdt, neem mijn recensies met een korreltje zout!
Eigenlijk was dit niet wat ik wou vertellen, maar gewoon even een inleiding. Vorige week ben ik namelijk naar de bibliotheek geweest en tot mijn grote vreugde waren er veel nieuwe boeken aangeschaft. Toen ik de, voornamelijk zwarte, covers een bekeek stelde ik vast dat het…, ja je hoort me al komen, fantasy boeken waren! Ik heb helemaal niets tegen fantasy, maar ik vond het gewoon zo stom dat er bijna geen andere boeken waren aangekocht. Het vervelendste vind ik dan nog dat die boeken vaak uit meerdere delen bestaan en de eerste delen dan al door iemand anders zijn meegenomen. Je kunt toch niet beginnen lezen in boek drie?
Ik vertelde dit aan de bibliothecaresse (Ze herkent me omdat ik er zo vaak kom, ze weet zelfs mijn naam!) en ze gaf wel toe dat er inderdaad veel fantasy boeken waren aangekocht, maar dat dit, net zoals nu bij de volwassenen thrillers in de mode zijn, ook weer een (zij het tijdelijke) hype is. De laatste jaren vinden jongeren verhalen zoals Twilight en nu bijvoorbeeld de Vampire diaries erg leuk. Volgens mij komt dat omdat veel van deze boeken ook nog eens verfilmd worden. Het spijtige is dan weer dat de boeken na enkele jaren uit de aandacht verdwijnen en tien jaar later al bijna niemand meer zal weten wie nu weer Stephenie Meyer was. Eigenlijk best vervelend, want iedereen vond de boeken toch zo leuk?
Maar goed, nu terug naar de bibliothecaresse. Ze vertelde me dat ze zich zelf  niet gemakkelijk kan inleven in fantasy en dat dat bij sommige mensen waarschijnlijk het probleem is, of je kunt het of je kunt het niet. Ze vond het zelfs moeilijk om Harry Potter te volgen, terwijl ik dat juist een van de beste reeksen vind die ik ooit heb gelezen, ondanks mijn lichte afkeer tegen fantasy! Niet te geloven, maar ik beschouw HP dan ook als een geval apart.
Zo zie je maar, eigenlijk vind ik fantasy toch niet zo stom, maar moet ik gewoon het juiste boek vinden. Ik hou nu eenmaal van toverkrachten, maar niet van vampiers…

Lezen jullie graag fantasy? Is dit leeftijdsgebonden?

(door Katrien)

Design H_

Wat denk jij?

