wodka express

 

Titel: Wodka Express
Auteur: Florence Aubry
Uitgeverij: Manteau
IISBN:978-90-223-2640-4

Sarah en Anna zijn samen met hun ouders op vakantie in Zuid-Frankrijk. Terwijl hun ouders ‘s avonds andere activiteiten hebben gaat Sarah uit. Dit doet ze elke avond en elke avond komt ze steevast dronken terug. Anna moet alle moeite doen om dit te verbergen voor hun ouders. Ze is het zo zat dat haar zus altijd drinkt en dat Sarah niet schijnt door te hebben welke gevolgen haar dronkenschap kunnen hebben. Tot er twee drama’s gebeuren…

Het onderwerp sprak me heel erg aan, maar ik ben zwaar teleurgesteld in de vertaling. Die is zeer slordig, met de nodige fouten en de achterflap van het boek klop ook niet. Daarop wordt beweerd dat de zus van Sarah Lotte heet. Nochtans komt er in het hele boek geen Lotte voor.
Eerst lijkt het erop dat de hoofdpersonages Nederlanders zijn en enkele andere mensen Duitsers. Daarna blijkt dat de hoofdpersonages Fransen zijn, wat logisch is aangezien het origineel Franstalig is, en dat de andere personen Nederlanders zijn.
Het einde is ook zeer vreemd. Het is een open einde, maar eigenlijk weet je er helemaal niets mee. Je krijgt geen hint over hoe je zou moeten denken en het verhaal voelt dus zeker ook niet als af. Ik weet niet of dat dit de bedoeling is  of een van de vele fouten in de vertaling. Ik heb redelijk veel reclame voor dit boek gezien en eigenlijk vind ik dat de vertaling dan wel beter mocht zijn als ze het iedereen proberen aan te smeren. Het verhaal op zich is wel leuk en leest als een trein, maar al die fouten storen toch wel echt en brengen de lezer in verwarring. Verder kan ik er niet veel over zeggen zonder het hele plot te verklappen.
Een echte aanrader zou ik het niet noemen, maar ik heb er toch wel van genoten, ondanks de gebreken.

Het boek krijgt toch nog 3 sterren.

 

Wat denk jij?

