NIETS was alles wat hij zei

Titel: NIETS was alles wat hij zei
Auteur: Nic Balthazar
Uitgeverij: Averbode
ISBN: 90-317-2272-3

Ben heeft autisme en leeft als het ware in een eigen wereld. In zijn wereld moet alles perfect zijn, de bus moet op de minuut op tijd komen, hij moet een bepaalde hartslag hebben… Door zijn soms wat rare gedrag wordt Ben gepest, heel erg gepest. Enkel wanneer hij op zijn kamer is en hij Lethal Assault, zijn lievelingcomputerspel, kan spelen en kan chatten met Barbie voelt hij zich veilig. Het gepest van de kinderen op school wordt als maar erger en Ben wil weg uit de gewone wereld.

Ik moest dit boek lezen voor Nederlands,  het was opgelegd en zoals meestal bij opgelegde boeken vond ik het niet zo leuk. Op zich is het echt een sterk verhaal dat je erg aangrijpt en ik vind ook dat het een goed beeld geeft over jongeren met autisme. Maar dit is niet het soort boek dat ik zelf zou kiezen. Iets dat mij ook stoort is dat er vaak in het ‘Vlaams’ geschreven wordt wanneer de mensen praten, dus heel de tijd ‘ge, wete, zijt…’, dat is niet aangenaam om te lezen. Het is ook een van de weinige keren dat ik het boek niet direct snapte, het einde is nogal vaag, maar ik denk dat ik ondertussen wel door het hoe het zit, na overleg met wat klasgenoten. Als je een boek zoekt dat je een realistisch beeld geeft over pesten en autisme is dit zeker een aanrader, maar als je eerder een luchtig boek zoekt ben je aan het verkeerde adres.

Ik geeft dit boek 3 sterren, omdat het me niet echt aansprak, maar het wel een sterk verhaal is.

(door Ellen)

2 gedachtes over “NIETS was alles wat hij zei

  1. Pingback: Niets was alles wat hij zei vergeleken met Ben X | Boeklover

  2. Pingback: Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht | Boeklover

Wat denk jij?

