Een verleidelijk voorstel

Titel: Een verleidelijk voorstel
Auteur: Katie Fforde
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
ISBN: 978-90-475-1553-1

Wanneer Sophie een uitnodiging krijgt om eens naar New York te gaan slaat ze het aanbod niet af. Ze is het beu om minderwaardig te zijn in haar familie omdat ze niet opgeleid is en al hun vervelende klusjes moet doen.
In New York kom ze toevallig in contact met Matilda, een oude, maar heel vriendelijke dame. Ook met haar kleinzoon, Luke, maakt ze kennis, maar die lijkt heel afstandelijk. Hun familie is heel rijk en omdat ze Matilda heeft geholpen wordt uitgenodigd op hun thanksgiving diner. Daar doet Luke haar een voorstel: zij moet iets doen voor hem en hij zal haar helpen met een familiale kwestie waar veel geld mee is gemoeid. Haar beslissing zal veel gevolgen hebben, waardoor ze veel met de vervelende Luke zal moeten optrekken.

In zijn geheel vind ik het boek wel leuk en het vormde een aangename afwisseling. Toch heb ik het gevoel dat eens je een paar boeken van Katie Fforde hebt gelezen, je het ook wel hebt gehad.De eerste twee boeken die je leest van haar zijn fantastisch. Ze zijn zo leuk, maar na enkele boeken ken je de structuur en kun je de verhaalloop min of meer voorspellen. Toch denk ik dat chicklit die-hards dit geen probleem vinden, maar ik ben nu eenmaal een beetje kritisch op dit vlak.

Structuur: (Als je nog geen boeken van K. Fforde hebt gelezen en je wilt er binnenkort aan beginnen: lees dit niet!)

1.Meisje zoekt werk of wil iets nieuws uitproberen. Heeft vaak te maken met haar familie.

2. In haar nieuwe omgeving komt ze een vervelende man tegen die haar eerst lijkt tegen te werken.

3. Door omstandigheden moeten ze samen werken en de man blijkt plots toch wel grappig en aantrekkelijk.

4. Ze kussen en…

5. Er ontstaat een misverstand en alles lijkt verloren.

6. Alles komt terug goed wanneer ze elkaar terugzien.

Ik weet ook wel dat het in veel chicklits zo gaat, maar in andere boeken is hier vaak een variatie op. Bij deze boeken heb ik het gevoel dat het echt steeds hetzelfde is.
Wat ik dan weer wel een heel leuk motief vind dat in elk boek van Fforde terugkomt zijn de huizen. Er komt altijd wel iets voor dat te maken heeft met een woning en dat is altijd heel leuk om te lezen. Het geeft je het gezellige gevoel dat ik graag heb bij chicklit.

Kort samengevat: dit was een leuk boek, maar de structuur zou wat origineler mogen zijn!

Ik geef het boek 3.5 sterren.

Wat denk jij?

