Niets was alles wat hij zei vergeleken met Ben X

Boek: Niets was alles wat hij zei – Nic Balthazar
Film: Ben X

Over deze film werd vaak gesproken, dus heb ik die een keer gekeken. Het boek moest ik dan weer voor Nederlands lezen. Samen leverde dat een mooie gelegenheid op om ze te vergelijken!

Plot:

Het verhaal gaat over een jongen die autisme heeft. Op school wordt hij gepest en na een tijdje is hij dat echt beu. Gelukkig leert hij op een online computerspel een meisje kennen die hem begrijpt en wilt helpen. Ze sms’en vaak en uiteindelijk willen ze eens in het echt afspreken. Spijtig genoeg pakken juist dan de twee ergste pestkoppen zijn GSM af, zien de afspraak en besluitenom ook te gaan…

Verschillen:

Dit is een van de betere verfilmingen die ik al heb gezien. Bijna alles is hetzelfde en het verhaal en de gebeurtenissen komen helemaal overeen! Ook is er niets weggelaten uit het boek, ze hebben er zelfs interviews met mensen die hem, in de film,  kende in gestoken. Natuurlijk zijn er wel kleine verschillen, dat is bij elke film zo, maar hier vallen die zelfs mee, er zijn enkel héél kleine verschillen omdat een boek nu eenmaal niet helemaal hetzelfde kan overgenomen in filmvorm. Toch zijn er twee kleine opvallende, maar onbelangrijke, verschillen. De eerste: In het boek speelt hij altijd een computerspel waar hij Zorro heet en zij Barbie. In de film is het verandert naar BenX en Scarlite. De tweede: er komen op het einde paarden voor in de film in plaats van de dolfijnen in het boek (lijkt misschien en stomme opmerking, maar ze spelen nog wel een redelijke rol hoor!), maar dat is muggenzifterij!

Mening:

Het is een erg aangrijpend verhaal met een “diepere” betekenis, maar ik lees boeken en kijk films om mij te ontspannen (ze mogen natuurlijk aangrijpend zijn, maar op een andere manier). Dus ik vond ze niet zo goed, natuurlijk zit het goed ineen als je er over na denkt. Maar terwijl ik het boek las vond ik het echt saai. Als je dus houdt van ernstige, aangrijpende boeken is het echt een aanrader, maar ik zal het zelf toch niet snel opnieuw lezen of kijken!

Heb jij nog een aanrader om een boek en zijn verfilming te vergelijken? Plaats dan een reactie.

(door Jacob)

6 gedachtes over “Niets was alles wat hij zei vergeleken met Ben X

  1. Jammer dat het boek wat tegenviel. Het is op zich wel een interessant verhaal denk ik. Wel wat voor mijn zonen (13, 14). Die moesten trouwens Boy 7 lezen van Miriam Mous, voor Nederlands. En dat boek hadden we al, en ze hebben het met plezier nog een keer gelezen. Dat was dus geluk hebben.

    Wel leuk dat je dit boek met de film kon vergelijken.

  2. Er is wel een grot verschil! in de film tonen ze hoe Ben “zelfmoord pleegt” maar in het boek niet, in het boek gaan ze direct naar de ceremonie over.

Wat denk jij?

