De zwarte doos + Er is een tovenaar in Rommelgem

Thuis hebben we een heel schap vol strips die we eigenlijk nog niet hebben gelezen. Het gaat om Robbedoes, Asterix en Obelix en Suske en Wiske strips. Daarom besloten Ellen en ik dat we er toch eens eentje konden lezen terwijl we moesten wachten tot we naar huis konden gaan na een examen.

De zwarte doos – Katrien
Stripreeks: De avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot
Album nr.:31
Auteur: Nic en Cauvin
Uitgeverij: Dupuis
ISBN: 90-314-0874-3
Jaar: 1983

Kwabbernoot is nog steeds in het bezit van de zwarte doos ( zie De koudegordel) die een heleboel informatie bevat om geweldige uitvindingen te doen of de wereld om zeep te helpen. Hij is al dagen zijn huis niet meer uitgekomen en Robbedoes besluit dat hij toch maar eens moet gaan kijken wat Kwabbernoot uitsteekt. Wat blijkt? Kwabbernoot heeft een speciaal vliegtuig ontworpen (met instructies uit de doos) en wil het meteen gaan uittesten. Spijtig genoeg heeft hij geen rekening gehouden met de slechteriken die deze doos willen ontfutselen.

Ik lees niet zo vaak strips omdat ik niet echt fan ben van de grote achtervolgingen, maar toch heb ik er echt van genoten. Ik had juist een examen ingevuld en het was dan ook een ontspanning om de vrolijke en mooi getekende prenten te bekijken. Het vliegtuig vond ik  natuurlijk geweldig en Kwabbernoot zijn eeuwige drang om het te verbeteren ook.
Wat ik ook heel belangrijk vind bij een strip is de voorkant. Die is zeer aanlokkelijk door het geel van het zand en de kleren die de twee vrienden dragen. Je kunt er ook Spip, Robbedoes’ eekhoorn, zien. Eigenlijk is hij mijn lievelingspersonage, want hij loopt altijd zo te mopperen over de bezigheden van zijn baasje.
Wat ik wel jammer vind in deze strip is dat ik niet zo goed weet hoe de slechteriken nu eigenlijk heetten, maar dat is niet erg belangrijk. Bij een strip staan de tekeningen voorop en ik denk dat het voor mij als boekenliefhebber af en toe ook eens goed is om eens iets anders te lezen. Je moet je minder concentreren, aangezien de beelden al gegeven zijn.
Wie van strips houdt of graag er eens eentje wil lezen, Robbedoes is altijd heel leuk!

Er is een tovenaar in Rommelgem – Ellen
Stripreeks: De avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot
Album nr.: 2

Auteur: Franquin
Uitgeverij: Dupuis
ISBN: 90-314-0008-4
Jaar: 1951

Robbedoes en Kwabbernoot gaan kamperen in het dorpje Rommelgem en ze zijn niet de enige, er is ook nog een zigeuner die besloten heeft om daar even te verblijven. Net op het moment dat de zigeuner aangekomen is, begint er een reeks vreemde voorvallen. Overal groeien er rare blauwe paddenstoelen en alle dieren die er van eten krijgen vreemde kwaaltjes. De dorpelingen verdenken de zigeuner ervan dat hij een tovenaar is en al deze dingen laat gebeuren. Daarom gaan Robbedoes en Kwabbernoot op onderzoek uit, maar tijdens hun onderzoek wordt Kwabbernoot ontvoert…

Het is de eerste keer dat ik een strip van Robbedoes en Kwabbernoot lees en het is goed meegevallen. Eerst had ik een beetje schrik dat het niet zo leuk ging zijn, maar toen ik begon te lezen, besefte ik dat ik het mis had, dit zijn leuke strips!.
Ik vind de tekeningen heel mooi en het is eens iets helemaal anders dan de Kiekeboes, dus ik vond het een leuke afwisseling. Ik vond ook het verhaal origineel en de personages zijn soms wel grappig, vooral Spip, waar Katrien ook al over vertelde. Ik denk dat ik nog eens verder ga neuzen in de grote voorraad strips die we hier thuis nog hebben liggen en wie weet kan je binnenkort nog wel een recensie lezen over een strip uit die verzameling.

(door Ellen en Katrien)

Wat denk jij?

