Cipressen in de storm

Titel: Cipressen in de storm
Auteur: Barbara Piazza
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
ISBN: 978-90-475-17153

Opmerking! Dit boek telt 744 pagina’s!

Napels, 1908. Sofia Mazone wordt verliefd op Stefano Pasqualini, een steenhouwer. Ze weten allebei dat ze hun liefde niet kunnen doorzetten, want Stefano is ver beneden haar stand. Sofia moet namelijk trouwen met de steenrijke Sandro Orlandi. Wanneer dit gebeurt ‘vlucht’ Stefano naar Duitsland en leert daar een nieuwe vrouw, Anna, kennen. Hij probeert Sofia te vergeten en dat lukt hem redelijk goed.
Tot op een dag… Sofia staat voor zijn deur en ze heeft nieuws, blijkbaar heeft hij behalve zijn eigen kinderen ook nog een zoon in Italië.

Dit verhaal vertelt de familiegeschiedenis van de Mazones en Pasqualini’s. Het is een verhaal over verboden liefde, elkaar kunnen vergeven, oorlog, dood en alle aspecten die bij een familie komen kijken.

Allereerst wil ik zeggen dat ik het vreselijk moeilijk vind om een beknopte inhoud van dit boek te schrijven. Als je het boek leest zal je misschien vinden dat ik het niet goed gedaan heb, maar het is een goed boek en dat wil ik jullie zeker laten weten.
Ik vind het een prachtig boek en ik zou het iedereen die tegen een dik boek kan aanraden. Het verhaal is altijd interessant en geeft je ook een idee over de  sociale situatie in de eerste helft van de twintigste eeuw.
De achterkant van het boek vind ik incorrect, want die doet uitschijnen dat het verhaal alleen maar om Anna, Sofia en Stefano gaat. Dit is helemaal niet waar, want het is in feite een boek over drie generaties.
Je leert een aantal personages echt goed kennen en die komen dan ook afwisselend voor, maar je kunt ook regelmatige de gedachten van enkele nevenpersonages waarnemen.
Ik ben er zeker van dat de schrijfster goed heeft nagedacht over de psychologie achter de personages en die vind ik dan ook zeer goed. Je merkt ook duidelijk dat het round characters zijn. In het begin vond ik Sofia namelijk heel aardig, maar hoe verder het verhaal vorderde, hoe egoïstischer ze werd. In die zin zijn het ook realistische personages. Ik vind bijvoorbeeld chicklit heel leuk, maar ik merk duidelijk het verschil in de uitwerking van de personages. Het waren zeker geen typetjes!
Persoonlijk vond ik de verhaallijn rond Paul en Angela, de kinderen van Sofia en Anna de leukste. Paul heeft namelijk een echt ‘wat als’ leven. Als hij bepaalde kansen niet had gehad was het verhaal zeker niet zo gelopen en ik denk dat er wel meerdere mensen zijn die dit misschien zeggen!
Je mag je zeker niet laten afschrikken door het hoge aantal pagina’s, het verhaal blijft boeiend. Wat ik wel een minpunt vond was dat ik al 80 pagina’s voor het einde het gevoel had dat het verhaal begon uit te bollen. Er werd niet meer gezegd hoe alle zaken tot stand kwamen, maar het leek erop alsof alles vanzelf ging. Misschien is dit ook wel goed, want dikker had het boek niet gehoeven!

Een aanrader: 5 sterren!

Een gedachte over “Cipressen in de storm

  1. Pingback: Best of 2011!! | Boeklover

Wat denk jij?

