De kleuren van het getto

Titel: De kleuren van het getto
Auteurs: Aline Sax (tekst)
Caryl Strezelecki (illustraties)
Uitgeverij: De Eenhoorn
ISBN: 978-90-5838-736-3
Jaar: 2011
Bladzijden: 171

In Warschau, oktober 1940, wordt het stadsgedeelte waar Misja woont afgebakend met muren. Het is omgevormd tot een getto voor de Joden van Warschau.
Honger, ziektes, opsluiting en deportaties roeien de bevolking uit. Misja laat zich niet doen en smokkelt zelf eten om te overleven. Als dit onmogelijk wordt sluit hij zich aan zich aan bij een verzetsbeweging. Hij vraagt zich af of hij deze vreselijke oorlog ooit zal overleven.

Meestal ben ik niet zo’n fan van strips, maar een goede graphic novel kan ik wel smaken. Dit vond ik dan ook een prachtig verhaal dat ik in een ruk heb uitgelezen. De prenten en de tekst (misschien ook wel omdat het niet zo heel veel tekst is) spraken me erg aan en zetten me aan het denken. Ik heb al veel over oorlog gelezen, maar dit is een helemaal nieuwe ervaring en ik moet zeggen: het is een zeer geslaagd resultaat.
Het verhaal is erg aangrijpend en zal vele mensen interesseren, maar ik kan er verder niet veel over vertellen zonder de verhaallijn te verklappen. De prenten zijn ook schitterend. Een aanrader voor jongeren, maar zeker ook voor volwassenen.

Ik heb al twee andere boeken van Aline Sax gelezen (o.a. Wij twee jongens) en ook door dit boek ben ik er nog eens van overtuigd: ze schrijft zeer goed!

(door Katrien)

Een gedachte over “De kleuren van het getto

Wat denk jij?

