Nieuw! een e-reader

Ik heb het uiteindelijk, na lang twijfelen, toch gedaan: een e-reader gekocht!
Ik had namelijk wel wat bezwaren en ik wist eigenlijk ook niet zo goed wat dat nu wel mocht zijn, zo’n e-reader.

Een soort van iPad waar je boeken op kunt lezen? En je kunt er echt doorbladeren? Is dat nu wel goed voor de ogen? Hoeveel zou het kosten? Dat laatste was niet moeilijk te vinden. Ik zocht het gewoon op op het internet en de gemiddelde prijzen lagen tussen de honderd en tweehonderd euro.
Wat mij vooral weerhield van de aankoop was het feit dat het hebben van zo’n e-reader één ding is, maar de boeken zijn dan weer een ander probleem. Je moet ze namelijk altijd kopen of cadeaukrijgen, want hier in Europa zijn er (bij mijn weten), geen e-book uitleendiensten. Gelukkig heb ik als blogger wel regelmatig de kans om een ‘review copy’ te ontvangen en dikwijls kan het ook in e-book. Bovendien bieden auteurs meestal alleen een e-book aan, maar lezen op de pc zie ik niet echt zitten, dus dat laatste heeft me over de streep getrokken. Dan zou ik eindelijk ook eens echt gebruik kunnen maken van mijn Netgalley account!



Dus ben ik naar Fnac geweest en heb daar een Kobo-eReader gekocht (zie foto). Ik ben er erg tevreden mee en heb ondertussen al ontdekt dat ik liever in ePub formaat lees dan in pdf, omdat de pagina’s dan automatisch in kleinere stukken zijn opgedeeld en ik me niet moet bezighouden met inzoomen.
Daarnaast zijn heel veel grote klassiekers, waarvan de auteursrechten ondertussen zijn vervallen, gratis te krijgen als e-book. Dat bespaart wel wat op de aankoop van paperbacks.
Mijn e-reader heeft ook geen oplichtend scherm, dus ik kan er ook buiten mee, het is handig om in bed te lezen en doet bovendien geen pijn aan de ogen. Daarnaast zijn er ook nog enkele leuke snufjes, namelijk een internet browser (niet erg handig), sudoku’s en een tekenprogramma.
Toch denk ik dat een e-reader alleen nuttig is voor mensen die echt veel lezen, anders is het niet rendabel.

Ondertussen ben ik al begonnen met lezen en ik ben erg tevreden met mijn aankoop. Een echt boek zal het wel nooit kunnen vervangen, maar zoveel boeken in een klein apparaatje, zeg nu zelf, dat is toch wel erg handig!

Heb jij een e-reader of ga je er een kopen? Wat is je mening?

(door Katrien)

4 gedachtes over “Nieuw! een e-reader

  1. Leuk zeg! Als het goed is krijg ik er vandaag of morgen (letterlijk) één. Ik heb een Sony e-reader besteld en ik ben erg nieuwsgierig. Ik vind het ook onhandig om op de computer (laptop) te lezen en wil best graag eens vaker Netgalley boeken lezen. Ook heb ik best veel gratis downloads die ik wil lezen.

    Of ik ook ebooks van schrijvers ga recenseren … dat denk ik (nog) niet. Ik ben erg bang dat de kwaliteit van hun boeken nogal tegenvalt, als ze ze zelf hebben uitgegeven. Ik wil dan op z’n minst dat ze moeite hebben gedaan om er een mooie paperback van te maken, dan weet ik dat ze zelf ook in het boek geloven.

    Veel plezier met je e-reader. Ik heb zelf nog geen enkel idee of ik de mijne veel zal gebruiken of juist niet.

    • Ik heb eigenlijk nog niet zo heel veel gelezen op mijn e-reader en ik weet ook niet of ik het ga doen, want ik vind dat een geprint boek nog altijd leuker en ‘echter’. (Het neemt alleen veel plaats in in mijn kast!) Toch is het een leuke afwisseling en biedt het interessante mogelijkheden voor gratis downloads en het bestellen van boeken uit het buitenland.
      Ik ga volledig akkoord met je standpunt over ‘nieuwe schijvers’ en voor ik iets accepteer denk ik ook wel even na. Over het algemeen lees ik het liefst bestsellers, omdat die zich al hebben bewezen. Toch vind ik dat ik eens wat vaker een onbekend boek zou moeten vastnemen, dat ik bijvoorbeeld niet in de bieb vind.

      Hopelijk heb je veel plezier aan je e-reader en vind je nog veel leuke netgalleys. Ik heb er momenteel nog eentje in de wacht staan en ik hoop natuurlijk op goedkeuring!

  2. Katrien! Hoe geweldig wil je dit geschreven hebben! De manier waarop je dit schrijft! GEWELDIG echt serieus! Een van je beste blogs meid! Ik ben er helemaal blij mee! Je verandert in de tijd en dat is duidelijk te zien! Ik hoor het snel van je!

    x

Wat denk jij?

