Nachtvlinder

Titel: Nachtvlinder
Auteur: Rachel Klein
Uitgeverij: Artemis & co
ISBN: 979-90-472-0218-9
Jaar: 2011
Nummer van pagina’s: 262

Een zestienjarig meisje en haar beste vriendin Lucy, die vorig jaar hartsvriendinnen zijn geworden op de kostschool, hebben dit jaar kamers naast elkaar. Alles zou perfect lopen als Ernessa er niet was geweest.
Ernessa is erg slim en knap, ze krijgt alles voor elkaar en draait iedereen rond haar vinger. Het ergste is dat ze Lucy voor zichzelf opeist, niemand anders ziet dit zo en zeggen dat ze zich aanstelt, jaloers en geobsedeerd is. Zelfs wanneer Lucy steeds zwakker wordt en met moeite nog kan opstaan en Ernessa juist steeds sterker wordt, blijven ze dit zeggen. Er gebeuren vreemde dingen op de kostschool.

Allereerst moet ik zeggen dat dit boek niet aan mij besteed is.

Nachtvlinder is geschreven in een dagboek vorm. Je krijgt ongeveer dagelijkse verslagen over de dag belevingen van het hoofdpersonage. Hoe ze zich voelt en wat ze denkt.

Nu de redenen dat ik dit boek nooit meer zou lezen. Het hoofdpersonage is duidelijk harstikke gek. Het boek zou echt veel spannender zijn geweest als ik in het voorwoord niet had gelezen over haar vroegere psychose. De geheimzinnigheid rond Ernessa irriteerde me eerder dan het me intrigeerde. De personages waar ik graag meer over had willen lezen (Sofia, Clara en meneer Davies) kwamen te weinig aan bod. De veel voorkomende fragmenten uit psychologische boeken of gesprekken over de zin van het leven vond ik niet interessant om te lezen, omdat ik ze vaak niet begreep. Bijvoorbeeld een twee pagina-lange discussie over Nietzsche’s werken.
Nachtvlinder heeft ook veel positieve reviews gekregen, maar voor mij toch veel liever een ander boek, daarom krijgt Nachtvlinder van mij 1 ster.

(door Esther)

Wat denk jij?

