Dwarsligger!

StapelDwarsliggers_HR

Wij, Boeklovers, lezen niet alleen de gewone paperbacks, maar zelfs e-boeken, graphic novels en… dwarsliggers!
Degenen die onze site aandachtig lezen zullen het af en toe wel eens opgemerkt hebben en zich misschien afgevraagd hebben wat dat nu wel precies mag zijn, zo’n dwarsligger.

Het concept is simpel: een boek, maar in zakformaat en dwars liggend te lezen. In computertermen betekent dit dat je je boek in landscape legt, zoals te zien is op bovenstaande foto.
Je hoeft je bovendien ook geen zorgen te maken dat het om een verkorte versie van het originele boek gaat, nee het is het héle verhaal. Het verschil is dat de pagina’s een stuk dunner zijn dan die van een gewoon boek, zoals in een pocket-Bijbel, en de lettertjes soms iets kleiner.
Het dwarslezen is bovendien heel gemakkelijk, want je leest gewoon van boven naar onder en slaat dan de volgende pagina terug naar boven om. Een echte aanpassing is het niet.

De boeken die in dwarsligger uitgegeven worden zijn vaak populaire boeken van bekende auteurs zoals Simone van der Vlugt, Elle van Rijn…, maar ook vertalingen van buitenlandse schrijvers.
Inmiddels is de dwarsligger al zo aangeslagen dat er al Spaanse, Franse en Britse versies zijn.

Dwarsliggers zijn ondertussen in de meeste boekhandels verkrijgbaar en ik heb zelfs al een rek met deze schattige boekjes in de (grote) bibliotheek in de buurt gevonden.
De prijs is niet hoger dan een gewoon boek en ligt soms zelfs lager, dus het is geen grotere investering dan het kopen van een paperback.

RijtjeDwarsliggers2010_HR

Dit is natuurlijk allemaal heel interessant om te weten, maar wat vinden ik er nu van? Heeft deze aantrekkelijke, kleinere versie van het gewone boek nu echt een voordeel ten opzichte van een klassiek boek?

Om eerlijk te zijn, ik vind van wel! Het is handig en compact en past perfect in je broekzak (voor de heren) of in dat mini-plekje in je handtas. Het bespaart ook plaats in je boekenkast en je kunt er dus gemakkelijk een klein gaatje of een spleet vanboven mee vullen.
De leesmanier is aangenaam en het lettertype ook. Toch heb ik wel een bemerking: omdat de bladzijden flinterdun zijn, neem je ze gemakkelijk met twee tegelijk. Iets meer oplettendheid bij het omslaan van de bladzijden is dus wel nodig, maar ik vind dit een klein probleem tegenover de vele voordelen.
Zelf heb ik geen leesproblemen en kan alles prima lezen, maar als je last hebt met kleine lettertjes, dan zou ik je ook geen dwarsligger aanraden. Het is logisch dat het lettertype niet te groot mag zijn om het kleine formaat te bekomen, dus als je graag een kleinere versie van een boek leest moet je dit erbij nemen.

Om een antwoord te geven op mijn eerdere vraag: de dwarsligger is een aangename vernieuwing op het klassieke boek en zeker de moeite waard om eens uit te proberen. Het heeft een heleboel voordelen en doet zeker niet onder aan alles wat tegenwoordig te verkrijgen is op de boekenmarkt.

Als je op zoek bent naar een origineel geschenk voor een boekenliefhebber of een verwennerijtje voor jezelf dan kan ik je zeker een dwarsligger aanraden.
Alle titels die in dwarsligger zijn verschenen vind je
hier.

Tot zover mijn mening over de dwarsligger. Maar… het is nog niet gedaan, want in de komende weken zullen jullie nog recensies kunnen verwachten van de volgende titels:

file (2)file (1)

file (3)

file

 

 

 

 

 

Meer info over Dwarsligger kan bekomen worden op de website: www.dwarsligger.nl!

Heb jij al eens een dwarsligger gelezen? Wat denk jij ervan?

(door Katrien)

Alle afbeeldingen zijn afkomstig van dwarsligger.nl

5 gedachtes over “Dwarsligger!

    • Leuk Lyanne!
      Welke heb je allemaal?
      Zijn ze bij jou ook verkrijgbaar in de bieb? Ik koop namelijk geen boeken waarvan ik denk dat ik ze niet zo heel leuk ga vinden, dus de bieb is handig!
      Spijtig genoeg worden ze wel heel veel uitgeleend, maar dat zal wel positief zijn zeker 😉
      Nog veel leesplezier!
      Katrien

  1. Bedankt voor de uitgebreide en positieve recensie. We worden altijd blij van zulke enthousiaste reacties. We zijn erg benieuwd naar je mening over de dwarsliggers die je nog gaat lezen.

    Hartelijke groet,

    Het dwarsligger-team

  2. Pingback: Aanpakken! | Boeklover

  3. Ik ben helemaal fan van het lettertype van de dwarsliggers. Ik ga bijna promoveren en zou graag dit lettertype willen gebruiken in mijn proefschrift. Weet iemand misschien hoe het lettertype heet? Alvast bedankt!

Wat denk jij?

