De leesclub

Titel: De leesclub
Auteur: Renate Dorrestein
Uitgeverij: Contact
ISBN: 9025434398
Jaar van uitgave: 2010
Aantal pagina’s: 144

Tillie, Jo, Willemien, Annabel, Martha, Leonie en Barbara vormen een hechte leesclub, of toch ongeveer, want sinds Barbara’s faux pas ligt ze er een beetje uit.
Ze hebben zich ingeschreven voor een speciale cruise op de Schotse wateren, ‘in de geest van Moby Dick’, samen met hun favoriete auteur: Gideon de Wit.
Al als ze bij Ijmuiden komen hangen er al donkere wolken boven de hemel en eenmaal op het schip samen met hun favoriete auteur loopt ook niet alles op rolletjes. Het wordt een reis die voor de schrijver fataal afloopt, maar die een interessant avontuur voor een boek vormt voor de dames!

Dit was het eerste boek van Renate Dorrestein dat ik heb gelezen en ik vond het een aangenaam boek, maar niet dik genoeg. Ook had ik niet echt het gevoel het plot nu zo fantastisch was, want er waren helemaal geen nevenverhaallijnen, wat al heel wat van de spanning afnam.
Toch was ik nieuwsgierig naar wat Gideon de Wit overkomen zou zijn. Je wist al van het begin dat hij overleden was, maar niet hoe. De dames vertellen hun verhaal namelijk aan de rechter, met af en toe nog wat commentaar ertussen.
Ik vond de manier waarop het verhaal verteld was grappig, maar ik heb ook het gevoel dat het boek gevuld is met veel bijzaken, die voor het plot niet echt nodig zijn. Ik had liever een wat dikker boek met meer inhoud gewild en niet een boek van een veelschrijver die regelmatig een nieuw boek moet publiceren.
Maar zoals ik al zei: het is een leuk boek en ik vond het een aangename afwisseling.
Eigenlijk heb ik het boek niet gelezen, maar op luister-CD beluisterd.
Het verhaal werd voorgelezen door de auteur zelf en dat maakte het wel een stuk leuker. Het is een verhaal dat gemakkelijk te volgen is, dus een prima voorleesboek!
Ik denk dat ook jongere mensen hier heel veel plezier aan zullen beleven, zeker als het boek niet te dik mag zijn.

Dit boek krijgt van mij 3/5 sterren. (Het plot had iets interessanter mogen zijn!)

Wat denk jij?

