Ratje

Titel: Ratje
Auteur: Anne de Vries
Uitgeverij: Kok Voorhoeve – Kampen
ISBN: 90-297-0596-5
Jaar: 1996
Aantal pagina’s: 126

Cornelis van Dam wordt door iedereen Ratje genoemd. Waarom? Misschien omdat hij een spits gezichtje heeft of omdat hij steeds op zoek is naar eten.
Ratje gaat elke dag op zoek om iets weg te gappen en op te eten om dat hongerig gevoel in zijn maag weg te krijgen. Hij heeft altijd zo’n honger, net zoals zijn kleine broertje en zusje, want thuis krijgen ze niet meer dan een sneetje oud brood. Zijn vader gaat liever naar de bar om te drinken dan geld te verdienen voor zijn familie en zijn moeder zorgt ook niet goed voor haar kinderen.
Ratje probeert wel om niet te stelen en hij had het ook beloofd aan zijn meester op de school. Wanneer hij toch meedoet aan een diefstal loopt het fout. Hij en Okkie worden in hun nekvel gegrepen door een politieagent. Wat gaat er nu met hen gebeuren?

Op aanraden van iemand heb ik Ratje gelezen. Het was weer eens wat anders dan die kleine lettertjes in dikke boeken.  Ratje is een bekend kinderboek, maar gaat toch over serieuze dingen. De honger die men vroeger leed, waardoor men ging stelen en soms in de gevangenis terecht kwam. De personages zijn simpel en hun bedoelingen begrijpelijk. Het taalgebruik is geen algemeen Nederlands en normaal zou ik me daaraan ergeren, maar in dit geval past het goed bij het verhaal.
Ik kan niet veel meer zeggen dan dat het een goed kinderboek is dat ik erg mooi vond en zeker niet  wou neerleggen.
Het krijgt van mij 4.5 sterren.

(door Esther)

Wat denk jij?

