Over bloggen (en de neveneffecten ervan): tour host zijn

Je zult het vast wel al gemerkt hebben. Sommige blogs hebben logo’s van blogtours in hun zijbalk en ze recenseren regelmatig een boek van een auteur die elke dag op een andere blog centraal staat.

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar een tijdje geleden heb ik me toch aangemeld bij zo’n organisatie. Het verliep niet helemaal zoals ik dacht en ondertussen weet ik niet meer zeker of ik er wel mee door wil gaan. Als je verder leest kom je te weten waarom.

Via een blog was ik terechtgekomen op de website van zo’n blog tour organisatie en ik besloot me ook aan te melden.
Je moest een formulier invullen over hoeveel lezers je had en nog enkele andere vraagjes beantwoorden. Als je gemiddeld minder dan honderd lezers per dag hebt dan kwam je niet in aanmerking om mee te doen, maar je zou wel informatie krijgen over hoe je het lezersaantal kunt verhogen.
Ik heb het formulier toch maar ingevuld en gedacht Hier zie ik nooit meer iets van terug.

Dat laatste had ik volledig fout. Het heeft enkele weken geduurd, maar ik heb een mail gekregen met een spreadsheet met informatie over onze blog. Over wat we al heel goed doen en wat er nog moet verbeterd worden, etc.

Ik heb die spreadsheet eens heel grondig doorgenomen en ik moet toegeven dat er veel nuttige informatie op staat. Toch heb ik het gevoel dat dit niet is wat ik wil. Er wordt aangemoedigd om gebruik te maken van verschillende social media (voornamelijk facebook) en meer nadruk te leggen op het volgen van de blog.
Ook het organiseren van wedstrijden en andere acties werd aanbevolen.
Het lezersaantal moet nauwkeurig  opgevolgd en bijgehouden worden op een spreadsheet en als er honderd lezers per dag zijn dan kan je eventueel deelnemen als host.

Bij de hierboven genoemde zaken stel ik mij toch wel vragen. Ik ben namelijk begonnen met bloggen als hobby en dat wil ik ook zo houden. Als mensen hetgene ze lezen interessant vinden en ons volgen, fijn. Maar het is geen doel op zich. Het doel is om me te amuseren en samen met anderen over boeken te kunnen spreken.
Meedoen aan zo’n blog tour is toch even iets anders dan een boek voor een auteur of uitgeverij recenseren en ik denk dat ik me daar een beetje aan mispakt heb. Ik wil niet afhankelijk zijn van wat anderen zeggen wat ik moet doen. Ik wil mijn blog zoveel mogelijk volgens mijn eigen inzichten beheren, met het oog op plezier en niet zozeer op het aantal lezers en de verkoopcijfers van de gerecenseerde boeken.

De kans is dus groot dat ik vriendelijk ga terugmailen met de boodschap dat het hier stopt voor mij. De informatie is nuttig, maar bij nader inzien is deelnemen aan zo’n tour niet echt iets voor mij. Ik wil zelfstandig zijn en zelf bepalen wat ik doe met de blog, ongeacht hoeveel lezers er zijn.

Wat denken je hierover? Doe jij mee aan grote marketingevents of bepaal jij alles zelf?

Katrien

Over bloggen (en de neveneffecten ervan) is een nieuw column op Boeklover, waar ik mijn ervaringen i.v.m. bloggen en het volgen van andere (boeken)blogs met jullie deel.
Vanaf nu verschijnt er elke woensdag een nieuw column, geschreven door Katrien.
Volgende week: Andere blogs volgen

8 gedachtes over “Over bloggen (en de neveneffecten ervan): tour host zijn

  1. Hmmmm, interessant!!

    Ik denk NIET dat een blogtour iets anders is dan een boek voor een uitgeverij recenseren, maar die uitgeverijen doen niet zo moeilijk of hebben er niet zo bij stilgestaan dat je misschien te weinig lezers hebt om voor hen interessant te zijn….

    Ik heb aan een blogtour meegedaan waar mij achteraf gevraagd werd om aantallen lezers, enz. wat mij nog nooit gevraagd is. Misschien is het dezelfde organisatie, en misschien zijn zij wel de enigen die zich daar druk om maken!

    Ik zou zeggen, niets van aantrekken en bij een andere blogtour oid gewoon nog eens
    proberen. Zoals gezegd heb ik dit over die aantallen pas één keer meegemaakt.

    • Ja, ik denk dat je gelijk hebt hoor!
      Voorlopig heb ik genoeg te doen voor de blog, dus ik wil nu gewoon een tijdje volledig mijn eigen dingen doen, maar misschien dat ik binnenkort nog wel eens deelneem aan iets.
      Ondertussen is het lezersaantal eigenlijk vanzelf al gestegen, zonder al die tips. Toch vind ik dat er ook enkele nuttige tips tussen zaten over de lay-out enzo. Dat van die facebookpagina vond ik de meest extreme. Eigenlijk ook wel fijn om te weten dat ze de blog echt bestudeerd hebben en niet zomaar een standaardmail gestuurd hadden.
      Bedankt voor je reactie!

  2. Ik heb meerdere blog tours in de planning staan voor mijn Engelse blog, maar ik moet heel eerlijk zijn dat ik voor allen ben uitgenodigd en zelf data en alles heb kunnen aangeven, dus dat scheelt ik kon dit eigenlijk zelf beslissen. Ik heb weleens rond gekeken om mee te doen met blogtours, maar degene die ik tegen kwam (via twitter) vroegen allemaal een bepaald aantal volgers of bezoekers en die heb ik nou eenmaal niet. Dus als ze vooraf al vragen om een hoeveelheid bezoekers per dag of aantal volgers reageer ik al niet eens meer. Zonde van mijn en hun tijd.
    Ik begrijp ook wel waarom ze dit doen een blogtour is om het boek extra aandacht te geven en een blog met meer lezers betekend nu eenmaal meer aandacht.

    Ik begrijp wat je bedoeld, maar trek je er maar niet te veel van aan. Kijk nog even op je gemak rond want er zijn wel degelijk organisaties die geen voorwaarden stellen aan het hosten van een tour.

    Maar om antwoord te geven op je vraag: Ja ik doe hier weleens aan mee, maar alleen als ik er mijn blog niet voor hoef te veranderen.

    • Wel dat van dat veranderen is het hem bij mij juist ook. Ik ga mijn blog niet volledig veranderen omdat iemand dat vraagt, maar er zaten wel enkele interessante tips bij die ik wel kan gebruiken.
      Eigenlijk stijgt het volgersaantal toch automatisch, dus het maakt allemaal niet zo veel uit. Toch ga ik me niet meer opgeven bij deze organisatie als het aantal eenmaal bereikt is, omdat ik vind dat de druk dan te groot is.
      Dankjewel voor de uitgebreide reactie!

  3. Hallo Boeklover,

    Volgens mij hebben ze twee dingen door elkaar gedaan:
    -Een blog tour regelen, dus publiciteit voor dat boek regelen. Ik hoop dat ze je vrijlaten in hoe je dat oppakt!
    -Jou marketing proberen te leren ivm je blog? Dat laatste vind ik een beetje vreemd. Het klinkt alsof het ongevraagd komt (je kon je er niet voor afmelden, zo klonk het). En hoe goedbedoeld ook, ze kennen jouw doelstellingen niet goed genoeg om gepast advies te geven.

    Dus lekker niets van aantrekken en doorgaan zoals jij dat prettig vindt. Zitten er adviezen bij waar je wat aan hebt, dan is dat mooi! En de rest is dus niet van toepassing.

    Dat is nou net het fijne van een eigen blog! Je mag helemaal zelf bepalen hoe je het doet.

    Hartelijke groet!

    • Er zijn inderdaad wel een aantal adviezen waar ik iets aan heb en die zal ik dan ook zeker gebruiken, maar wat ik niet wil, dat doe ik niet. Ik was dan ook erg verbaasd dat ze geen standaard mail stuurden, maar echt de blog hadden bestudeerd. Dat geeft natuurlijk wel een persoonlijk gevoel, maar ik laat me niet leiden door wat iemand anders zegt. Dit is juist MIJN project.
      Ik merk trouwens ook dat het aantal lezers sowieso al stijgt, op mijn eigen manier. Misschien trager, maar ik ben er wel zeker van dat de mensen die me volgen dit niet doen omdat ik geregeld een wedstrijd of zo organiseer.
      Bedankt voor de commentaar.

  4. Ik zou zeggen: haal de feedback die je nuttig vindt eruit en doe daar wat mee.
    Voor de rest: doe verder zoals je bezig bent.
    Het is een hobby, dus laat je geen “regeltjes” opleggen door anderen.
    Dat maakt het voor jezelf niet leuk meer.

Wat denk jij?

