Nieuwe vrienden voor de Steenstraat

Titel: Nieuwe vrienden voor de Steenstraat (hoe alles op z’n kop stond en toch weer goed kwam)
Auteur: Elizabeth Honey
Illustrator: Annet Schaap
Uitgeverij: Pimento
ISBN: 978-90-499-2155-2
Aantal pagina’s: 348
Jaar van uitgave: 2007

Henni en de anderen uit de Steenstraat gaan op vakantie naar Ketelbaai, een onbekende baai aan de kust van Australië. Ze verblijven in een groot houten huis dat al heel oud is. Ze hebben het er geweldig naar hun zin en de vakantie kan niet meer stuk. Maar daar komt verandering in als Tara-mascara hen ineens komt vergezellen. Tara haar ouders hebben voortdurend ruzie en daarom moet ze even ergens anders opgevangen worden. Het is dus het vakantieadres van de Steenstraat geworden, Henni vindt dit helemaal niet leuk, want ze kan het helemaal niet goed met Tara vinden. De andere kinderen vinden Tara echter wel leuk een hebben niet door dat Henni Tara niet leuk vindt. Wanneer dat Henni ontdekt dat Tara van plan is om weg te lopen, weet ze helemaal niet meer wat ze moet doen.

Ik heb dit boek gelezen voor de Personal Reading Challenge van de krokusvakantie (ik moest een boek uit mijn kindertijd herlezen) en ik was aangenaam verrast. Eerst had ik een beetje schrik dat ik het niet meer zo leuk zou vinden als ik het ooit gevonden heb omdat ik nu een stuk ouder ben. Maar eigenlijk was het wel heel leuk, er zaten enkele domme, maar toch grappige mopjes tussen. Het vroeg ook absoluut niet veel concentratie om het verhaal te kunnen volgen.
Verder werd ik ook nog verrast door de verhaallijn die ik eigenlijk al helemaal vergeten was, dus ik wist niet meer wat er zou gebeuren. Henni vertelt het hele ‘avontuur’ vanuit haar standpunt op het moment dat ze al terug thuis is. Ze praat ook tegen haar computer, dat element vind ik eigenlijk wel grappig en dat geeft het hele verhaal nog een extra leuke draai. Ook de mooie tekeningen van Annet Schaap vond ik heel leuk, want dan is er niet alleen een uitleg over hoe alles er uit ziet, maar kan je het ook echt zien. Dat zorgt er ook voor dat je het boek wat aandachtiger en langzamer gaat lezen, want je moet telkens stilstaan bij de tekeningen. Dat vind ik wel fijn, want anders was dit toch wel nostalgisch moment voor mij te snel voorbijgevlogen.
Het was fijn om dit boek nog eens opnieuw te lezen, maar ik verkies toch volwassenere boeken, daarom geef ik het boek 3.5 ster.

(door Ellen)

2 gedachtes over “Nieuwe vrienden voor de Steenstraat

Wat denk jij?

