Over bloggen (en de neveneffecten ervan) 3: hoe beginnen/volhouden: ons verhaal

Soms vragen mensen me wel eens hoe ik op het idee ben gekomen om een blog te starten. Dat is eigenlijk best wel een interessante vraag en bij iedereen hangt er wel een ander verhaal aan vast.
Dat van ons is niet zo heel spectaculair, maar met dit artikel wil ik vooral mensen die twijfelen of ze een blog zouden aanmaken aanmoedigen en enkele dingen meegeven die ik zelf al heb ondervonden.

Voor Ellen en ik Boeklover startten waren we er ons al van bewust dat er blogs bestonden en we volgden er dan ook enkele. Het waren eigenlijk geen boekenblogs, maar beautyblogs. Het interesseert ons niet bijzonder veel, maar je zou kunnen zeggen dat we niet beter wisten.
Stilletjes aan begon er zich in mijn hoofd een plan te vormen. Een blog, over iets wat mij erg interesseert… boeken!
Natuurlijk was ik ervan overtuigd dat ik erg origineel was en dat er nog bijna niemand zo’n blog had. (Wat helemaal niet klopt, gelukkig maar!)

Een tijdje later was de domeinnaam aangemaakt en kon het bloggen zelf beginnen! Ik moet toegeven dat het ontdekken van alle mogelijkheden op WordPress lang geduurd heeft.
Zelfs nu vind ik nog nieuwe functies die ik nog niet heb uitgetest en daarom zag de blog er aan het begin ook nog niet zo heel leuk uit, maar dat is iets waar je aan moet sleutelen.
Het duurde ook een tijdje voor ik mijn schrijfstijl/ritme gevonden had. Het is natuurlijk iets helemaal anders dan die opstelletjes voor school, maar het moet wel toegankelijk zijn voor je doelgroep, in dit geval voornamelijk jongeren. Daarnaast is het ook altijd handig als je over een beetje talent beschikt.

Het volgende probleem is natuurlijk lezers.
Ik heb zelf geen gouden tip om lezers te lokken en er zijn manieren waardoor je sneller lezers zult verwerven, maar die pas ik zelf niet toe. Waar ik het over heb is het organiseren van heel veel wedstrijden, een domeinnaam kopen, facebookpagina’s aanmaken, reclame, mensen overstelpen met ‘volg mij’ buttons, etc.
Ik wil hier ook nog aan toe voegen dat dit niet wil zeggen dat ik vind dat dit niet toegestaan is, maar ik heb liever dat de mensen vooral geïnteresseerd zijn in de inhoud en niet in alle extraatjes die vaak geld kosten voor de blogger zelf.

Het meest effectieve is reacties achterlaten op andere blogs. Mensen lezen je reactie en zijn nieuwsgierig naar wie je bent. Zo komen ze op jouw blog terecht en aangezien jij over gelijkaardige onderwerpen schrijft zijn ze potentiële lezers!
Wat je NOOIT moet doen is het spammen van je blog in een reactie. Dit komt arrogant en verwaand over.
Ook proberen we op Boeklover af en toe aandacht aan andere bloggers te besteden en dit zorgt er automatisch voor dat andere bloggers ook aandacht aan jou zullen besteden. Eigenlijk komt het er op neer dat je sociaal bent t.o.v; anderen en je interesseert voor wat zij doen.
Zo hadden we een aantal maanden geleden een blogger-interview lopen. Elke week interviewden we een andere blogger, wat heel leuk was!

Ik denk dat het moeilijkste aan een blog hebben het volhouden is. Je krijgt geen reacties, bijna niemand schijnt je blog te volgen en er kruipt veel tijd in. Dit fenomeen overkomt volgens mij elke beginnende blogger (behalve als je een super beroemd persoon bent) en het is dan ook volkomen normaal.
Daarom raad ik je ook aan om voor je eraan begint eens goed na te denken.
Wat wil ik met die blog? Is het een hobby en kan ik er mee leven dat ik geen honderd reacties per dag krijg? Wil ik er tijd in steken en zal ik ook de moeite doen om het enkele maanden vol te houden alvorens te stoppen?
Als je nee antwoordt op deze vragen dan zou ik er vooral niet aan beginnen. Het is ook het beste dat je HEEL geïnteresseerd bent in je onderwerp en er ook iets vanaf weet. Dus als je één boek per maand leest kom je niet ver met een boekenblog, maar als je elke week vijf films kijkt kun je misschien wel filmrecensies schrijven?

Zoals je al zult gemerkt hebben is het dus vooral een kwestie van volhouden en ervoor zorgen dat je onderwerp binnen je interessegebied ligt. Ook tijd is heel belangrijk, als je er geen kan vrijmaken zou ik niet eens beginnen.
Zelf ben ik heel blij dat Ellen en ik gewoon rustig verder gedaan hebben en dat werpt nu zijn vruchten af! We hebben nog steeds niet gigantisch veel lezers, but I don’t care!
Ik heb er steeds meer plezier in en er zijn gelukkig mensen die de moeite doen om te laten weten dat ze het appreciëren. Het is ook geweldig om andere mensen op de voet te volgen en met hen over je meest geliefde onderwerp te praten.

Als je het al een tijdje voelt kriebelen is het misschien wel tijd om te beginnen?
Voor mij is schrijven een hele leuke activiteit en het geeft me echt voldoening als een artikel af is en gepubliceerd.

Ik wil er wel nog even op wijzen dat dit artikel puur persoonlijk is en dat sommige mensen dit misschien anders ervaren.
Ik kan jullie ook al verklappen dat we nog van alles met de blog van plan zijn en dat er binnen een maand of zo nog een leuke nieuwigheid bijkomt!

Als je een blog hebt, hoe ben jij begonnen met bloggen?
Als je (nog) geen blog hebt, waarom zou je wel/niet een blog willen aanmaken?

door Katrien

Over bloggen (en de neveneffecten ervan) is een column op Boeklover, waar ik mijn ervaringen i.v.m. bloggen en het volgen van andere (boeken)blogs met jullie deel.
Ook wil ik graag de interactie tussen mezelf en andere (boeken)bloggers of lezers aanmoedigen. Ik ben benieuwd naar wat jij over dit onderwerp denkt en hoe jij dit aanpakt. Immers, sharing is caring!
Elke week verschijnt er een nieuwe aflevering, geschreven door Katrien.
Volgende week: Bloggen: gratis of toch niet?

6 gedachtes over “Over bloggen (en de neveneffecten ervan) 3: hoe beginnen/volhouden: ons verhaal

  1. Ik ben begonnen met bloggen, omdat ik wilde oefenen in het schrijven. En kwam er na twee weken achter welk onderwerp ik mijn blog wilde geven: boeken gecombineerd met geschiedenis, mijn grootste hobby’s.
    Een passie is toch wel een van de belangrijkste factoren voor een succes:)
    (niet dat ik dat als beginnende blogger al echt ervaren heb xD)
    Ik vind deze column echt heel nuttig om te lezen!

    • Een passie hebben is inderdaad belangrijk, want je mag het na twee weken niet beu zijn he 😉
      Boeken lezen is echt mijn grootste hobby en eigenlijk is het alleen nog vermeerderd sinds ik (samen met Ellen) deze blog heb. Vroeger had ik periodes waarin ik niets wist te lezen, maar dat is nu volledig voorbij!
      Tof dat je dit column leuk vindt! Ik vind het ook heel leuk om te schrijven, maar ik weet ook wel dat mijn adviezen redelijk kleinschalig zijn, aangezien ik zelf ook niet alles weet en ook nog niet zo heel lang bezig ben (iets minder dan 9 maanden).
      Van je comment probleem heb ik geen last, maar ik gebruik chrome als webbrowser, dus misschien ligt het daaraan. Heb er verder nog geen klachten over gehoord.

  2. Kleine opmerking nog: bij mij ligt de site een beetje overhoop, ik zie zegmaar de plaats een reactie van meerdere posts door elkaar heen bovenaan de pagina met berichten. Misschien ligt het aan internet explorer?

  3. Zelf een blog hebben zou niets voor mij zijn, ik ben namelijk niet zo schrijfvaardig ^^
    maar ik vind het wel knap hoe jullie dit volhouden!

  4. Ik vind het goed uitgelegd, stimulerend en tof om te lezen. Ben nu al een tijdje aan het afwegen of ik een blog zou beginnen of niet. Let wel, mijn interesses zijn zo uiteenlopend en ik doe en beleef heel veel en daarover zou ik graag willen schrijven. Ik heb verschillende passies en/of hobbies en zou daar graag meer mensen deelgenoot van willen maken. Bijvoorbeeld, ik stel mijn eigen gerechten samen: van goedkope gerechtjes tot wat duurdere menu’s. Of gewoon kijken wat er nog in de koelkast ligt en daar dan mee aan de slag gaan. Ik ga mij nog meer verdiepen in deze materie en nog een leuke naam bedenken om daarna aan de slag te gaan. Ik ga wel niet over 1 nacht ijs gaan, maar rustig lezen, voorbereiden en laten bezinken. Want nu loopt mijn hoofd over van de verschillende ideeën. Dank voor de uitleg!

    • Leuk dat je ook een blog gaat beginnen!
      Goed dat je er wel even over nadenkt voor je begint, want het is toch heel wat werk.
      Kookblogs zijn heel erg in de mode, dus dat moet zeker lukken. Persoonlijk vind ik wel dat het het interessants is als je je blog vooral rond een onderwerp opbouwt, anders gaan lezers niet genoeg leuk vinden om je te volgen.
      Veel succes!

Wat denk jij?

