Over bloggen (en de neveneffecten ervan): gratis of toch niet?

Als je wordpress.com bezoekt kan je er niet naast kijken: Sign up now, it’s free! In koeien van letters en met een grote knop om je aan te melden eronder lokt wordpress je naar zich toe.
Het is inderdaad waar dat je niets moet betalen om een account aan te maken, maar hoe gratis is gratis?

Voor je kan beginnen heb je elektriciteit, een computer en een internetaansluiting nodig. Dit zijn zaken waarover de meeste mensen hier in het Westen wel beschikken, dus dat reken ik niet onder blogkosten.
Daarna maak je een blog aan bij wordpress of een ander gelijkaardig programma. Normaal gezien zou dit geen geld mogen kosten.

In mijn werkbalk staat permanent de knop upgrade to pro. Wat pro dan wel mag zijn is niet moeilijk te raden. Het wil gewoon zeggen dat je een betalende website neemt waar dat .wordpress stukje niet in je URL staat. Dit kost 17$ per jaar. Waarvoor? Volgens velen komt het professioneler over en het is esthetisch verantwoorder.
Zelf vind ik het een onnodige uitgave en vind ik ook dat iedereen mag weten dat bloggen mijn hobby is en dat ik dus geen professionele website heb.

Ook aan je template kun je geld uitgeven. Je kan het laten ontwerpen, wat waarschijnlijk een bom duiten kost of je kan een premium theme aankopen. Ook hier stel ik me weer de vraag of dit echt noodzakelijk is. Er zijn immers meer dan genoeg gratis templates waarin je de lay-out goed kan aanpassen, zodat het echt je persoonlijke blog wordt.
Er zijn natuurlijk nog andere dingen die je kan kopen voor je blog, maar daar ga ik het verder niet over hebben.

Iets anders waar ook geld in steekt is het organiseren van wedstrijden.
Toen ik gisteren het pakketje voor de winnaar op de post ging doen schrok ik toch. Bijna zes euro om het naar Nederland te versturen en dan heb ik de kostprijs van het boek nog niet meegeteld.
Ik weet dat er blogs zijn die regelmatig een wedstrijd hebben, maar ik vind het vooral belangrijk dat mensen je blog lezen omdat ze de inhoud interessant vinden en niet omdat jij zo vaak een wedstrijd organiseert.

Dan zijn er ook nog kosten voor boeken of andere zaken die je bespreekt op je blog, maar daar kun je je natuurlijk wel bij afvragen of je die ook niet zou gekocht hebben zonder dat je een blog had. In ons geval is dat meestal zo, maar ik merk dat ik toch net iets gemakkelijker iets zal aankopen als ik weet dat het ook nuttig kan zijn voor een blogartikel.
Dit is natuurlijk iets wat je helemaal zelf kiest en boeken kun je ook van de bieb halen. Bovendien kan je als blogger soms ook gratis recensie-exemplaren krijgen, wat al helemaal mooi meegenomen is. Hier wil ik nog wel even aan toe voegen dat dit geen reden is om een blog op te starten en dat je die boeken ook niet vanzelf krijgt.

Nu zijn er ook oplossingen voor die extra kosten.
Veel van de bovengenoemde uitgaven zijn overbodig en bieden niet altijd een meerwaarde aan je site. Bovendien moet je dingen die je sowieso ook wel zou kopen ook niet toevoegen aan je blogkosten lijstje.
Sommige mensen plaatsen bijvoorbeeld reclame in hun zijbalk. Persoonlijk ben ik hier niet zo gek op en een site met teveel reclame schrikt ook wel een beetje af, maar als je de reclame goed kiest en niet overdrijft gaat het nog wel. Vaak zijn dit ook mensen die veel wedstrijden organiseren, want ze moeten hun geld ook ergens vandaan halen. Hierover heb ik trouwens ook gehoord dat het niet veel opbrengt, dus met een paar euro per maand mag je best al tevreden zijn.
Als je een wedstrijd wilt doen kan je je ook laten sponsoren door een uitgeverij, maar ik neem aan dat daar ook voorwaarden aan verbonden zijn.
Zoals ik al eerder zei, veel bloggers krijgen ook recensie-exemplaren toegestuurd, dus dit kan ook al geld besparen op de aankoop van nieuwe boeken.

Ik ben van mening dat bloggen zo min mogelijk geld zou moeten kosten, maar dit hangt natuurlijk ook af van wat je met je blog wilt bereiken.
Het is daarom ook slim om je af te vragen of een eigen domeinnaam of speciaal thema echt nodig zijn.
Geld en bloggen is iets persoonlijks en iedereen beslist zelf hoever die daarin wil gaan.

Over bloggen (en de neveneffecten ervan) is een column op Boeklover, waar ik mijn ervaringen i.v.m. bloggen en het volgen van andere (boeken)blogs met jullie deel.
Ook wil ik graag de interactie tussen mezelf en andere (boeken)bloggers of lezers aanmoedigen. Ik ben benieuwd naar wat jij over dit onderwerp denkt en hoe jij dit aanpakt. Immers, sharing is caring!
Elke week verschijnt er een nieuwe aflevering, geschreven door Katrien.
Volgende week: Lay-out vs. inhoud

Wat vind jij? Geld uitgeven aan je blog of niet?

4 gedachtes over “Over bloggen (en de neveneffecten ervan): gratis of toch niet?

  1. Leuk artikel! Behalve aan porto kosten of het bestellen van een boek via bookdepository.co.uk geef ik eigenlijk geen geld uit aan mijn blog. Tijd=geld, en daar geef ik heel erg veel van.

    Wat betreft boeken versturen ben ik er ook na een paar keer schrikken van de porto, erachter gekomen dat ik eerst een boek moet wegen voordat ik besluit aan welk deel van de wereld ik de wedstrijd openstel. Dik boek dat niet door de brievenbus past: helemaal niet, dunner, maar zwaar boek: alleen Nederland, enz. Anders loopt het flink op.

    Met Engelse boeken is het vaak handiger om het bij bookdepository te bestellen omdat die heel goedkoop zijn en gratis porto over de hele wereld hebben.

    Ik vind het leuk om af en toe wat terug te doen aan mijn lezers – ik won vorig jaar 35 boeken en dan heb ik het nog niet over de gratis recensieboeken die ik ook nog krijg. Dus ik vind het leuk om mijn boeken weer met anderen te delen. Maar niet te vaak!

    • Jij bent een echte winnaar zeg! Hoewel ik ook moet toegeven dat ik over de jaren heen al verscheidene prijzen heb gewonnen.
      Dat van die porto kosten is misschien wel een goede tip! Ik vond het dan ook helemaal niet erg om te betalen, maar ik vind dat je inderdaad niet te vaak een wedstrijd moet organiseren.
      Bedankt voor je reactie.

  2. Als beginnende blog heb ik eigenlijk nog geen geld uitgegeven aan mijn blog. Wedstrijden vind ik momenteel nog onnodig en ik krijg ook geen gratis recensieboeken, maar eerlijk gezegd maakt me dat niet echt heel veel uit. Ik lees de boeken die ik leuk vind en die review ik.
    Toch heb ik wel de neiging blogs met een eigen website eerder als professioneel te zien dan blogs met een subdomein, maar vaak gaat dit ook helemaal niet op.
    Zelf ben ik nu gratis aan het sparen voor een eigen domein, door advertenties te bekijken en je aan te melden op nieuwsbrieven enzo spaar je punten voor een eigen domein of hosting. Het gaat niet erg snel, maar zo heb ik toch op een gegeven moment gratis een eigen domein!

    • Gelijk heb je, met je geen geld uitgeven. Dat idee van die punten lijkt me wel leuk, maar ook een beetje ingewikkeld en eigenlijk heb ik geen behoefte aan reclame dus ik ga het niet uitproberen. Bovendien vind ik het ook niet zo belangrijk. Ik snap wel dat je blogs met een eigen domeinnaam professioneler vind overkomen.
      Ach ja, recensieboeken. De eerste keer vond ik het superleuk, maar het kan soms wel stom zijn, want je bent in zekere zin wel verplicht ze uit te lezen en soms heb ik er geen zin in of is mijn stapel iets te hoog.

Wat denk jij?

