De kunstminnaar

Titel: De kunstminnaar
Auteur: Katie Fforde
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
ISBN: 978-90-475-0837-3
Aantal pagina’s: 247
Jaar van uitgave: 2002

Thea is hospita van enkele kostgangers, die bij haar in huis een kamer hebben. Daarnaast heeft ze ook nog een parttime baan bij een fotograaf, maar eigenlijk is ze haar werk als hospita en bij de fotograaf grondig beu. Wanneer haar bazige vriendin Molly haar uitnodigt op een cultureel reisje naar de Provence, besluit ze mee te gaan als een vorm van afleiding. Tijdens dat reisje ontmoet ze Rory, die kunstenaar is. Omdat ze na de reis eigenlijk nog steeds geen zin heeft in de dagelijkse sleur, gaat ze Rory bij hem thuis in Ierland bezoeken. Daar toont hij haar zijn kunstwerken en Thea ziet er wel iets in en wilt Rory graag helpen met het verkopen  van zijn werken. Thea witl graag een kunstgalerie beginnen om de werken tentoon te stellen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Dit is één van de boeken die ik heb gekocht op het boekenfestijn en ik had besloten om deze als eerste te lezen. Ik heb al eerder een boek van Katie Fforde gelezen, dat ik heel leuk vond, dus ik verwachtte van dit boek hetzelfde. Deels was het ook wel een leuk boek, want ik vond het een originele verhaallijn. Maar het boek vlotte echt niet, ik weet niet hoe het komt, maar het ging gewoon niet. Ik heb het de laatste weken erg druk gehad op school en misschien heeft dat er een rol in gespeeld, want het was ‘s avonds vaak al vrij laat als ik tijd had om te ontspannen. Daardoor had ik niet meer zoveel concentratie en kon ik vaak maar korte stukjes lezen in het boek.

Nadat ik er bijna twee weken in aan het lezen was, heb ik besloten om het boek gewoon even op zij te leggen en het misschien eens in een vakantie wanneer ik meer tijd en concentratie heb, te lezen. Ik ben iets verder dan de helft gekomen en ik vond het een heel moeilijke beslissing om te stoppen met lezen. Maar ik had er geen plezier in en het doel van lezen is voor mij nog steeds ontspanning en geen verplichting.

Met deze recensie wil ik het boek absoluut niet afkraken, want ik geloof echt dat als ik wat meer concentratie en tijd had, ik het boek echt wel leuk gevonden zou hebben. Mijn goede raad luidt dus als volgt: Zorg ervoor dat je even de tijd neemt om dit boek met genoeg aandacht en interesse te lezen, want ik ben er zeker van dat dit echt een goed boek is, maar dat het gewoon aan mij lag. Ik ben ook van plan om het boek binnen een tijdje misschien helemaal opnieuw, of van waar ik geëindigd was te lezen.

Ik ga dit boek geen sterren geven, omdat ik het einde nog niet heb gelezen en dat speelt voor mij wel een belangrijke rol in de beoordeling.

(door Ellen)

 

3 gedachtes over “De kunstminnaar

  1. Ach, het waarderen van boeken kan soms heel sterk van je humeur of situatie afhangen. Misschien is het toch geen goed boek hoor, dat kan ook.

    Ik heb het geloof ik wel gelezen, maar dan in het Engels en lang geleden, dus ik weet het niet zeker. In ieder geval vind ik Katie Fforde’s boeken over het algemeen heel leuk, maar ze zijn allemaal wel een beetje hetzelfde.

    • Ik denk wel dat het waar is dat haar boeken allemaal een beetje hetzelfde zijn, dit was pas de tweede die ik heb gelezen van Katie Fforde. Maar Katrien vertelde me dat zij dat ook wel vindt.
      Ik ga het misschien nog eens opnieuw lezen en hopelijk vind ik het dan leuker.

  2. Pingback: Tag: De zeven hoofdzonden | Boeklover

Wat denk jij?

