Vergelijking tussen film en boek: de hongerspelen (The Hunger Games)

Boek: De Hongerspelen (orgineel: The Hunger Games)
Auteur: Suzanne Collins

Film: The Hunger Games
Regisseur: Gary Ross

Zoals sommige onder jullie waarschijnlijk wel weten was vanaf vorige woensdag  The Hunger Games te zien in de bioscoop. Naar de première zelf ben ik niet geweest, maar ik ben wel zo snel mogelijk gaan kijken. Het boek had ik expres vlak voor de film gelezen, en ik was onmiddelijk een grote fan! Ik kon bijna niet meer wachten tot ik in die filmzaal zat!

Plot:

Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst in Noord-Amerika. Het land is helemaal vervormd en heet nu Panem. Panem is verdeeld in 13 districten en het Capitool, de hoofdstad. Het verschil tussen het rijke Capitool en de arme, onderdrukte districten is duidelijk te merken. Maar 74 jaar geleden zijn de districten toch voor zichzelf opgekomen in een opstand. De opstand is mislukt en heeft zo zijn gevolgen: District 13 is met de grond gelijk gemaakt en … er worden jaarlijks de ‘hongerspelen’ georganiseerd. Het Capitool organiseert deze om de districten te laten voelen wie de baas is en wie moet luisteren. De hongerspelen werken als volgt: elk jaar worden er in elk district twee tributen gekozen, 1 jongen en 1 meisje. Die worden dan zonder enige voorbereiding naar het Capitool gebracht waar ze worden voorgesteld aan het publiek en 3 dagen worden getrained. Daarna worden ze allemaal in een zeer grote arena met bossen, meren, rivieren en weides geplaatst waar ze moeten overleven en elkaar uitmoorden tot er maar een persoon overblijft. In het boek volg je de vrouwelijke tribuut van district 12, Katniss Everdeen, en lees je hoe lang zij het uithoudt en wat er gebeurt als er liefde in het spel komt!

Verschillen:

De film volgt het boek goed, maar toch zijn er dingen die ik me anders had voorgesteld. Zoals bijvoorbeeld van de parade waarin alle tributen worden voorgesteld een het Capitool vind ik dat Katniss’ outfit wat grootser mocht zijn, zoals in het boek wordt beschreven. Ook het laatste obstakel in de arena zelf had ik me wat wreder voorgesteld. Er waren ook bepaalde dingen weggelaten, waaronder de dienaren in het Capitool, of het probleem met Peeta, de jongens tribuut uit district 12, zijn been. Voor de rest kwam het zeer goed overeen en werden er zelfs nog fragmenten toegevoegd. Zo krijg je bijvoorbeeld soms reacties uit de districten, of besprekingen in de controle kamer welke ramp er moest veroorzaakt worden.

Mening:

Ik vond het boek echt geweldig!! Ook een beetje wreed, maar ook zo pakkend! De film vond ik ook erg goed, op sommige momenten spannend, daarna weer ontroerend, en dan weer heel snel en schokkend soms ook. De actrice die Katniss Everdeen speelt, Jennifer Lawrence, vind ik persoonlijk ook een goede actrice en ze past goed bij de rol. Ik had me Katniss ongeveer zo voorgesteld. Dus, ook al zijn er hier en daar wat verschillen, kan ik het boek en de film zeker aanraden! Ik kijk zeker uit naar de vervolgen van beide!

Heb jij de film en/of het boek gelezen en gezien? Wat vond je ervan?

 (door Jacob)

8 gedachtes over “Vergelijking tussen film en boek: de hongerspelen (The Hunger Games)

  1. Ik ben na de trailer van de film toch wel erg nieuwsgierig geworden. Een vriendin van mij heeft het boek gekocht en ik heb al gevraagd of ik het een keer mocht lenen, ik ben benieuwd!

    • Ik heb heel de reeks gelezen en ik moet toegeven dat ik meteen verkocht was! Het derde deel vond ik iets minder, maar de rest was echt super! Vreemd eigenlijk, want ik ben meer het reality type. Als je recensies wil kan je die hier ook vinden. Alleen de laatste staat er niet op, maar zodra Ellen die gelezen heeft komt er ook een recensie van.
      Ik wil ook heel graag de film zien, maar ik vind de bioscoop momenteel heel duur, dus ik weet niet of ik ga… Misschien als hij uit is op DVD dat ik hem wel eens te pakken krijg.
      Het is natuurlijk weer zo’n gehypet boek, zoals twilight.

      • Ik zou ook heel graag de hele reeks lezen, maar die boeken zijn altijd uitgeleend en gereserveerd in de bibliotheek. Maar ik mocht ze vandaag van iemand lenen die ze thuis heeft, maar die persoon was ziek vandaag.
        En het is natuurlijk ook wel gehypet, zoals twilight, maar het is wel 10 keer beter, de boeken en de films!

    • beste, ik moet namelijk voor school de verschilpunten zoeken tussen het boek en de film , zou u mij daarbij eventueel kunnen helpen?
      MVG

  2. Ik heb het boek zojuist uitgelezen in het Engels, de variant waarvan de afbeelding hierboven staat. Ik ben er echter achter gekomen dat dit de filmversie van het boek is: er schijnt een uitgebreidere versie te zijn! Ik baal nu ontzettend dat ik de kortere versie heb gelezen en ik ga de uitgebreide versie tóch maar lezen!
    Geweldig goed boek overigens.

  3. zomaar! peeta’s been komt wel in de film aan bod! ik heb het nog gevraagd! ik zou de film nog een keer kijken als ik jou was. 😉

Wat denk jij?

