Over bloggen (en de neveneffecten ervan): lay-out vs. inhoud

Don’t judge a book by it’s cover. Een uitspraak die elke boekenliefhebber wel al eens zal gehoord hebben. En het klopt nog ook! Soms zit er een heel mooi verhaal verscholen achter een o zo lelijke cover.
Ditzelfde is ook van toepassing op andere zaken zoals films, maar ook op de lay-out van je blog. Het is immers zo dat een mooie lay-out meer aantrekt dan iets waar duidelijk geen tijd in is gestoken…

Zeg nu eerlijk, lees jij een artikel als je vindt dat de lay-out van de website niet mooi is? Grote kans dat je het artikel links laat liggen, omdat je denkt dat de inhoud ook niet veel soeps zal zijn.
Dit is natuurlijk een heel vervelend probleem en als blogger vind ik de lay-out dan ook bijna even belangrijk als de inhoud. Hoe goed je tekst ook mag zijn, zonder lay-out zal je heel wat minder lezers aantrekken.

Zelf ben ik geen computerexpert en kan ik helaas geen eigen webpagina ontwerpen, maar gelukkig heeft wordpress een heleboel mooie voorbeeldachtergronden voor me klaar staan die ik handig kan aanpassen aan mijn persoonlijke voorkeur.
Dat kun je dus ook aan Boeklover zien. De eerste maanden veranderden we regelmatig van thema, maar nu is het al een hele tijd dezelfde en we zijn er best tevreden mee. Het is ook belangrijk dat je niet te vaak en vooral niet te drastisch van lay-out verandert, anders herkennen mensen je site niet meer. Toch ben ik van mening dat af en toe van kleur veranderen geen kwaad kan!
Zelf ben ik nu ook bezig aan een nieuw project voor Boeklover en daarbij ben ik druk aan het lay-outen! Ik vind het leuk, maar het is ook veel gepruts, want het is ook niet iets dat je zomaar beslist. Je site moet er, net als jezelf, goed uitzien.

Er zijn ook mensen die zich als hobby bezighouden met het ontwerpen van blogs en ze doen dit al dan niet gratis of betaald (op aanvraag). The cutest blog on the block of Shabbyblogs zijn hier voorbeelden van. Zij geven gratis hun lay-outs weg, maar spijtig genoeg zijn die alleen voor Blogger gebruikers.
Gelukkig kan je al een heleboel met je eigen blogprogramma en het is vooral belangrijk dat alles duidelijk en overzichtelijk blijft, dus geen blog met overal bloemetjes voor mij.

Hoe je site eruit ziet zegt ook al veel over de inhoud. Vaak zijn sites met heel felle kleuren (denk maar aan roze), sites die veel boeken voor vrouwen, zoals chicklit behandelen. Iets donkerdere sites hebben het dan vaak weer over fantasy en bovennatuurlijke genres. Daarnaast heb je ook nog mensen die een neutralere site hebben (bijvoorbeeld wit of een effen kleur) en hun boeken zijn vrij gevarieerd of gewoon romans (contemporary fiction).
Het bovengenoemde is natuurlijk geen legende om een blog mee te herkennen, maar het valt wel op dat de genres van de gelezen boeken vaak overeen stemmen met de lay-out.

Soms vind ik een lay-out mooi, maar de inhoud dan weer niets. Het is dus zeker niet de bedoeling dat al je aandacht daar naartoe gaat. Zelf ben ik van mening dat de inhoud nog altijd eerst komt. Bovendien is smaak iets heel persoonlijks en zal de een iets heel anders mooi vinden dan de ander.

De lay-out speelt dus een belangrijke rol en is het eerste wat iemand ziet voor hij je tekst leest. Daarom wordt er ook veel tijd in gestoken en dit levert vaak mooie resultaten op.
Hieronder heb ik een lijstje met screenshots van enkele blogs waarvan ik de lay-out erg mooi vind geplaatst.

Dot Scribbles

Dot Scribbles

Readabook

Readabook

Book'd out

Book’d out

One more page

One more page

The book whisperer

The book whisperer

The daily post

The daily post at WordPress.com
(Over bloggen in het algemeen.)

P.S. If you speak English and you have a pingback to this post: it means that I love your site (and especially your lay-out). This post is about lay-out in general, but I used your site as an example.

Katrien

Hecht jij veel belang aan jouw lay-out? Als je op een andere blog/site komt, waar kijk je dan eerst naar?

6 gedachtes over “Over bloggen (en de neveneffecten ervan): lay-out vs. inhoud

  1. Ja, ik vind een lay-out wel belangrijk, en dan vooral hoeveel kolommen zijn er (3 is teveel), is de tekst goed te lezen (kleur, lettertype), is de pagina heel druk met allerlei buttons zodat je aandacht van de tekst wordt afgeleid, dat soort dingen.

    Ik ben trouwens van plan dit weekend (gedurende Bloggiesta) mijn lay-out aan te passen, oftewel een nieuw Word-press thema te kiezen. De laatste keer was ongeveer een jaar geleden, en ik heb een beetje genoeg van de bruine achtergrond. Ik wil iets dat makkelijker voor het oog is. Jullie blog is dat bijvoorbeeld helemaal. Makkelijk te lezen, niet rommelig, enz.

    Ik denk inderdaad dat mensen dan mijn blog niet meer herkennen, maar met zo’n belachelijke naam als Leeswammes weten ze vast nog wel wie ik ben.🙂

    • Dat van die kolommen is helemaal waar. Sommige blogs hebben er drie en zoveel rommel aan de zijkant dat ik er niet meer aan uit kan.
      Toch vind ik het altijd moeilijk om op de pagina met thema’s van wordpress te zien wat een mooi thema is en ik weet niet of je thema’s eerst kan bewerken voor je ze online plaatst, want dat zou handig zijn.
      Als ik nu iets verander zien de lezers het meteen en vaak is het dan nog niet helemaal af.

      Veel succes met het veranderen van lay-out. Tja, dat niet herkennen, als het maar een keer per jaar is vind ik het niet erg hoor!

      • Katrien, je kunt een Preview doen van elke theme zodat je kunt zien hoe jou blog eruit gaat zien, zonder dat ie meteen zo online staat. Maar misschien bedoel je dat niet? Ik weet niet zeker wat je met “bewerken” bedoelt, want je kunt inderdaad de Preview alleen maar kiezen zonder eerst iets te veranderen.

        • Ik weet wat je bedoelt, maar het vervelende is dat het thema meteen online staat als je het hebt gekozen. Je kunt het niet eerst nog wat aanpassen en dan pas online zetten. Maar ja, we mogen niet klagen, met al die technologie van tegenwoordig…

  2. Ik heb het liefst een neutrale layout, een niet te drukke, maar toch een waar zorg aan besteed is. Mooie kleurencombinaties etc die niet te druk zijn, maar toch mooi bij elkaar passen. Maar ik hecht er wel veel waarde aan, een standaardlayout waar niets aan veranderd is geeft mij al snel een vooroordeel over een bepaalde site.

Wat denk jij?

