Superdetective Blomkwist

Titel: Superdetective Blomkwist
Auteur: Astrid Lindgren
Reeks: De bende van de Witte Roos
Uitgeverij: Ploegsma
ISBN: 90-216-1906-7 (van omnibus)
Jaar van uitgave: 2004
Aantal pagina’s: 122

Kalle Blomkwist, op zijn 10 jaar al een heuse superdetective en lid van de bende van de Witte Roos, heeft een drukke zomervakantie voor de boeg. In het dorp ontdekt hij een verdacht persoon, de oom van zijn beste vriendin Eva-Lotta. Oom Einar, zo heet deze man, komt plotseling op bezoek bij Eva-Lotta’s familie en besluit om een poosje te blijven. Zeer verdacht voor Kalle, hij noteert dan ook elke handeling die oom Einar uitvoert. Verder is de rozenoorlog uitgebroken, dit is een oorlog tussen de bende van de Witte Roos en de bende van de Rode Roos. Kalle behoort samen met zijn vrienden Anders en Eva-Lotta tot de bende van de Witte Roos. Tijdens deze oorlog halen ze van alle gekke dingen met elkaar uit en soms zijn er heuse gevechten. Maar wanneer Kalle oom Einar echt verdacht begint te vinden, besluit hij om de rozenoorlog stop te zetten. Als je zoiets doet, moet er wel echt iets ernstig aan de hand zijn.

Zoals je misschien al gemerkt hebt, heb ik een weer eens een kinderboek herlezen. Ik had er gewoon even nood aan, het vraagt niet veel concentratie, het leest erg vlot en het is nog eens leuk ook! Waarom niet?

Astrid Lindgren is echt een geweldige schrijfster, ook al zijn haar boeken al jaren geleden geschreven, je merkt het niet eens. Ze kan de avonturen van Kalle zo beschrijven dat je ze precies echt meemaakt en ik had dan ook zin om in het boek te stappen en gezellig mee te doen. Ik werd helemaal jaloers op het leventje van Kalle en ik verlangde er helemaal naar om terug 10 jaar oud te zijn! De stukjes waarin Kalle zich als superdetective voordoet, zijn heel leuk om te lezen. Hij praat tegen een denkbeeldig persoon die het overal mee eens is en dat vind ik wel een grappig idee. Er was ook de nodige spanning in het verhaal, maar het is natuurlijk niet net zo spannend als in sommige verhalen die ik nu lees. Toch vind ik dat Astrid Lindgren het op een goede en niet te enge manier spannend weet te maken voor relatief jonge kinderen.

Dit is het eerste deel van de trilogie ‘De bende van de Witte Roos’, die ik in mijn bezit heb. Ik vond het heel fijn om te lezen omdat ik een leesdipje had en het verhaal heeft me er weer helemaal bovenop gebracht. Dat is goed om te onthouden voor een volgende keer, want er wachten nog twee vervolgen op dit leuke boek op mij! Ik geef dit verhaal 4 sterren, als ik wat jonger was misschien wel 5, maar het was dan ook een beetje onder mijn leeftijd😉.

(door Ellen)

Herlees jij soms nog eens een jeugdboek? Wanneer?

2 gedachtes over “Superdetective Blomkwist

    • Ja, dat is soms ook wel zo bij mij, maar ik had gewoon even nood aan een gemakkelijk boek. Ik wist dat ik het vroeger leuk vond, dus ik heb het er maar op gewaagd!😉

Wat denk jij?

