Covers: Chicklit

Covers, je hebt ze in alle kleuren, formaten, stijlen… Zonder dat je het beseft bepalen ze mee of je een boek leest of niet. Maar wat is nu eigenlijk een mooie cover? Deze week wil ik het hebben over de covers van Nederlandstalige Chicklit boeken. Ik heb een selectie gemaakt uit boeken die ik of Katrien gelezen hebben.

Hieronder vind je twee totaal verschillende covers die allebei toch heel leuk zijn.

 

Dit is de cover van het boek Kunst en vliegwerk van Katie Fforde. Persoonlijk vind ik dit echt een hele mooie cover: een leuke, niet te drukke tekening die me meteen aansprak.
(klik hier voor de recensie)


Een ander soort cover is deze van Love Street 13 geschreven door Maureen Johnson, het is een boek met een foto op de voorkant. Meestal vind ik dat de foto’s niet echt zo leuk zijn als een tekening, maar deze gaf me een zomers en vrij gevoel.

Verder heb je ook nog boeken die een andere cover hebben gekregen in de vertaalde versie. Hierbij vind ik het vaak stiekem jammer dat ze de cover veranderd hebben omdat de oorspronkelijke veel leuker is.

Een goed voorbeeld hiervan is Aanpakken van Sophie Kinsella, een geweldig boek, maar met een stomme voorkant. Zeker als de voorkant vergelijkt met de oorspronkelijke voorkant van het boek in het Engels. De Engelse is veel soberder, maar naar mijn mening daardoor ook veel mooier!
(klik hier voor de recensie)

Nog een voorbeeld is het boek Ik hou van Parijs van Lindsey Kelk. In één oogopslag: welk boek zou jij kiezen? Ik ga toch meteen voor de Engelse uitgave hoor!
(klik hier voor de recensie)

Aan welke criteria moet een cover voor jou voldoen en wat vind je de mooiste cover die ik besproken heb?

(door Ellen)

Een gedachte over “Covers: Chicklit

  1. Wat grappig: ik hou juist veel meer van boeken met een foto op de voorkant! Zoals het boek Aanpakken: ik vind de Nederlandse versie mooier. Leuk dat een cover voor iedereen zo verschillend is!

Wat denk jij?

