Prinses in opleiding

Titel: Prinses in opleiding
Auteur: Meg Cabot
Uitgeverij: Arena
ISBN: 978-90-8990-010-4
Aantal pagina’s: 265
Jaar van uitgave: 2009

Mia’s leven is verschrikkelijk druk: ze moet naar school, ze moet de prinsessenlessen van haar grootmoeder volgen, ze moet ervoor zorgen dat haar babybroertje Rocky niets overkomt door de acties van zijn onverantwoordelijke ouders en ze heeft ook nog haar vriendje dat nu gaat studeren. Wat het alleen nog maar erger maakt is dat haar beste vriendin Lilly haar opgeeft om schoolvoorzitter te worden en haar enige uitdager is haar aartsvijand Lana Weinberger! Gelukkig heeft ze haar dagboek nog waar ze alles in kan opschrijven.

Eerder las ik al de eerste vier boeken van reeks Dagboek van een prinses, geschreven door Meg Cabot. Ik vond dit hele leuke en ontspannende boeken, dus toen ik dit boek zag liggen op het Boekenfestijn legde ik het meteen in mijn mandje. Ik heb het vijfde boek in de reeks niet gelezen (dit is namelijk het zesde deel), maar dit stoorde mij niet, want ik kende Mia en haar vriendinnen al, dus ik kon goed volgen. Ik denk dat je dit boek ook zou kunnen lezen zonder dat je de eerdere boeken al hebt gelezen, maar ik zou toch aanraden het eerste deel te lezen zodat je zeker kan volgen.

Meg Cabot heeft een luchtige en vlotte schrijfstijl vol met humor. Het hele boek is geschreven vanuit het opzicht van Mia in dagboekvorm. Dat maakt dat het verhaal dus op een jeugdige manier is geschreven, dit vind ik heel ontspannend. Je zou misschien denken dat ik het eigenlijk allemaal al ken omdat ik al vier boeken in de reeks gelezen heb, maar dat is niet zo. Misschien komt het doordat er een hele tijd tussen de periode dat ik de eerste vier boeken heb gelezen en nu zit en ik het daardoor al een beetje vergeten ben, ik weet het niet. Wat me eigenlijk verbaasd is dat het leven van Mia nog helemaal niet zó onvoorstelbaar is, op het feit dat ze prinses is na dan. Oké eigenlijk is dat de hoofdzaak, maar daarrond is ze een doodnormaal meisje dat over de dood normaalste dingen vertelt. Maar Meg Cabot brengt het op zo’n manier dat het helemaal niet saai of normaal klinkt, dat vind ik fijn!
Het boek las heel vlot en ik was al vanaf de eerste pagina helemaal mee, het is geen geweldige schrijfprestatie, maar toch aangenaam om als ontspanning te lezen. Meg Cabot is een schrijfster waar ik al verschillende boeken van heb gelezen die me allemaal bevallen zijn en zo is het ook voor dit boek, ik geef het 3.5 sterren!

(door Ellen)

2 gedachtes over “Prinses in opleiding

  1. Klinkt weer erg goed! Komt weer op mijn lijstje te staan. Ook deze schrijfster ken ik nog niet, maar als een schrijfster vlot schrijft vind ik het al gauw een leuk een leesbaar boek.🙂 Goede recensie!

  2. Pingback: The Princess Diaries: After Eight | Boeklover

Wat denk jij?

