Eén ster voor De hongerspelen?

De hongerspelen van Suzanne Collins is een echte hype en daar heeft de film zeker ook iets mee te maken. Overal lees je positieve recensies en de meeste tieners zijn er helemaal mee weg. Na de film beginnen ook steeds meer volwassenen het boek te lezen, maar zijn zij ook zo positief als wij, jongeren?

Hongerspelen

Afgelopen weekend las ik  deze recensie van Kathy Mathys in De standaard van vrijdag 27 april en ik moet zeggen dat die ene ster die het boek er krijgt niet overeen stemt met eerdere recensies in de media.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening en het is logisch dat er ook recensies met maar een ster tussen zitten en daar wil ik het ook niet over hebben.

Voor volwassenen is de plot te weinig verrassend en de maatschappijkritiek te oppervlakkig.

De hongerspelen is bedoeld als jeugdboek en had waarschijnlijk niet als doel om ook door volwassenen gelezen te worden. Dat dit boek nu toevallig zo’n hype is en niet alleen tieners het boek verslinden, daar had de schrijfster vast niet aan gedacht toen ze het schreef. Het is dus ook volkomen normaal dat niet elke volwassene het boek kan smaken.

De romance is saai voor volwassenen, al zullen jonge tieners er anders over denken.

Nu vraag ik me wel af, is die ene ster nu gegeven omdat het een volwassene was die het boek heeft gelezen? Als dat de grondreden is vind ik dat vrij flauw. Je moet een boek binnen zijn leeftijdscategorie plaatsen en niet eventjes gaan zeggen dat het niet goed is omdat jij, als volwassene die al veel (betere) boeken heeft gelezen, het boek niet goed vond. Het boek was oorspronkelijk ook niet voor jou bedoeld.

Zelf was ik wel tevreden met dit boek, ook al komen driehoeksverhoudingen geregeld voor (ook in boeken voor volwassenen!) en waren er af en toe wat clichézinnen te bespeuren. Het was stilistisch gezien misschien geen topper, maar het verhaal las vlot en wat wil een tiener nu nog meer?

Katrien

Wat vind jij? Moet een boek binnen zijn leeftijdscategorie beoordeeld worden of niet? Erger je je soms ook aan recensies van anderen?

De citaten zijn afkomstig uit het artikel, dat na te lezen is op de website van de standaard (Standaard.be). De afbeelding van het artikel is een screenshot van de website.

9 gedachtes over “Eén ster voor De hongerspelen?

    • Ik heb ze alle drie gelezen en begrijp dus helemaal niet waarom deze recensente er zo over denkt. Nou ja, iedereen heeft zijn eigen mening, maar 1 ster vind ik wel wat laag bij de grond, zeker als je weet dat dit boek officieel niet voor je bedoeld was!

  1. Tuurlijk moet een boek binnen zijn leeftijdscategorie beoordeeld worden. Stel je voor: een leuk peuterboek krijg 1 ster “omdat er veel te veel kinderachtige plaatjes in staan” of zo.

    Zelf vond ik De Hongerspelen fantastisch en ik ben toch echt niet iemand die alleen slechte boeken leest! Mijn kinderen vonden het méér dan fantastisch en omdat het voor hun generatie bedoeld is, zeg ik: hartstikke goed boek en verder niet zeuren.

    • Wel Judith, ik denk dat dit de juiste houding is🙂 Toen ik het artikel las dacht ik echt ‘wat?’. Ik vond de redenen waarom dit punt gegeven was gewoon stom en ik ben blij dat anderen daar ook zo over denken!

    • Ik geef meer om een boek dat vlot leest en superplezant is dan een boek dat dik, zeurderig en niet interessant heeft maar wel veel punten krijgt en nu toevallig ook nog een volwassenenboek van jewelste is!
      Bedankt voor je reactie!

  2. Ik val ook onder de categorie volwassenen en ik heb van het eerste boek genoten. Het leest lekker snel weg. En ja het is af en toe niet heel erg diepgaand, maar dat is zo tussendoor best wel eens lekker. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik deel 2 en 3 kan lezen. De film moet ik ook nog gaan zien.

    • Zo te zien aan de reacties ben jij niet de enige die er zo over denkt! Ik weet niet of ik het zelfs zou durven om een boek een ster te geven, zeker als er voornamelijk positieve commentaar op is gegeven. Natuurlijk zal niet iedereen 5 sterren geven, maar moet het echt op deze manier?
      Bedankt om eens van je te laten horen! Altijd leuk om nieuwe reacties te zien!

  3. Pingback: biancosite

Wat denk jij?

