De laatste envelop

Titel: De laatste envelop
Auteur: Maureen Johnson
Uitgeverij: De Fontein
ISBN: 978-9-261-2959-9
Aantal pagina’s: 255
Jaar van uitgave: 2011

Dit is het vervolg op het boek 13 enveloppen & 1 rugzak, dat ook geschreven is door Maureen Johnson. Ik kan je aanraden het eerste deel te lezen voor je aan dit boek begint, kwestie van alles goed te kunnen volgen.

Ginny ontvangt een mailtje van een zekere Oliver in haar mailbox. Daarin vertelt hij dat hij haar gestolen rugzak met daarin de 13 enveloppen die haar tante Peg voor haar geschreven had, in zijn bezit heeft. Dit gaat dus ook over de 13de en laatste brief die Ginny nooit heeft kunnen lezen doordat haar rugzak gestolen werd. Oliver vertelt ook dat hij de brieven gelezen heeft en dat ze naar Engeland moet komen omdat ze nog een opdracht moet uitvoeren van tante Peg. Daarom neemt Ginny het vliegtuig van Amerika naar Engeland en gaat ze voor een week bij haar oom Richard logeren.
In de brief geeft tante Peg haar de opdracht om nog een laatste schilderij te gaan ophalen. Hiervoor moet een reis maken langs Parijs, Amsterdam en Dublin. Dit doet ze samen met Oliver, Keith (de jongen met wie ze haar vorige reis door Europa maakte en die ze nu terug heeft opgezocht) en met Ellis (het vriendinnetje van Keith).

Het was al een hele tijd geleden dat ik 13 enveloppen & 1 rugzak las, maar toch nam ik het vervolg meteen mee toen ik het zag staan in de bib. Voor mij was het geen enkel probleem om te kunnen volgen. Het verhaal is zo geschreven dat het je geheugen goed opfrist over de vroegere gebeurtenissen. Maar als je het vorige boek nog niet hebt gelezen, raad ik je aan om dat eerst te doen.

Ik was al meteen mee in het verhaal en kon niet meer stoppen met lezen. Het is op een fijne manier geschreven en het blijft over de hele lijn interessant. Ginny is een leuke, vrolijke meid waar ik meteen vriendinnen mee zou willen worden. Dat gaf me het gevoel dat ik zelf op reis was. Ook de uitgebreide beschrijvingen van de verschillende steden waar ze kwamen, gaven me een vakantiegevoel.
Je leert Oliver kennen als een mysterieuze gesloten personage waar je eigenlijk meer over zou willen te weten komen. Ik vind het goed dat Maureen Johnson in het begin nog niet te veel loslaat over hem, want dan is het verrassingseffect leuker op het einde.
Het concept is goed uitgedacht en ik stond telkens versteld van de originaliteit van de dingen. Het verhaal is ook op een grappige manier geschreven. Iets wat me soms wel stoorde was dat het in de vorm van een hij-verteller was geschreven. Dat gaf een afstandelijk gevoel. Maar aan de andere kant had ik de indruk dat het eigenlijk een ik-verteller was vanuit het standpunt van Ginny omdat het uiteindelijk alleen om haar draaide. Dat bracht me af en toe in verwarring.

Ik vind dit het ideale boek voor een zonnige dag op het strand of gewoon thuis lekker in het zonnetje op het terras. Het verhaal leest vlot weg en het is geen te zware lectuur, kortom een echte aanrader! Het verhaal krijgt van mij 4 sterren!

(door Ellen)

7 gedachtes over “De laatste envelop

  1. Ik moet dit boek echt een keer gaan lezen. Ik heb het al heel lang in huis, en het eerste boek had ik in een klap uitgelezen, maar ik heb jammer genoeg zo weinig tijd. Erg mooie review!🙂

  2. Mijn dochter zou dit boek heeeeel graag lezen maar ik kan het nergens vinden. Enkel in E-book vorm maar ik wil het graag in de klassieke boekvorm. Kan iemand me daarbij helpen ?

    • Normaal gezien zou het boek wel bij de bibliotheek te vinden moeten zijn. Anders kan je het altijd online bestellen op sites zoals bol.com. Je zal het zeker ook wel kunnen bestellen bij de lokale boekhandel.

  3. Ik heb het boek ook gelezen. Een echte aanrader!
    Maar wat waren nu weeral de 3 kunstwerken? Een tafelblad, een glazen ruit en de 3de weet ik niet meer…

Wat denk jij?

