Over bloggen (en de neveneffecten ervan): Help! een 1-ster recensie

Het komt af en toe wel eens voor. Een boek lijkt veel belovend en je besluit het te kopen of te lenen. Als je eenmaal aan het lezen bent valt het je toch tegen. Het hoofdpersonage is helemaal niet je type of je houdt niet van de stijl van de auteur. Lees je verder? Ofwel stop je of je zwoegt je door die vervelende vierhonderd pagina’s, want je kunt een boek dat niet uit is nu eenmaal niet loslaten.
Hierna stelt zich nog het grootste probleem van allemaal: Wat doe je met je recensie? Afkraken of er het beste van proberen te maken?

Op sommige blogs zie je wel eens DNF opduiken, dat betekent Did not finish. Hiermee wil de blogger aangeven dat zijn/haar recensie niet gebaseerd is op het hele boek, maar alleen op het stuk dat hij/zij heeft gelezen. Persoonlijk is dit niet mijn voorkeur, als ik een boek niet uitlees schrijf ik er ook geen recensie over. Gewoon omdat ik het moeilijk vind om iets over een boek te zeggen dat ik niet heb uitgelezen.
Onlangs kwam dit nog voor bij een boek dat ik gekregen had van de uitgeverij, maar gelukkig zijn de medewerkers niet onvriendelijk en als je mailt dat je het boek niet uitleest en er geen recensie over plaatst, hebben ze dat liever dan dat je het boek helemaal afkraakt. Geen probleem dus.

Als ditzelfde gebeurt bij een auteur die je gevraagd heeft om zijn/haar boek te recenseren ligt dit al iets gevoeliger. Het beste is natuurlijk om gewoon eerlijk te zijn en te mailen met de vraag of hij/zij nog een recensie wilt van het boek of niet. Een recensie schrijven waarin je het boek ophemelt terwijl je het eigenlijk maar niets vond is immers ook geen optie.

Voor mij is dat laatste helemaal niet zo’n groot probleem. Wat ik vervelender vind zijn boeken die me eigenlijk niet aanspraken, maar die ik toch heb uitgelezen. Het voelt vreselijk slecht om een 1-sterrecensie te publiceren.
Een tijd geleden had ik zoiets meegemaakt. Ik had een boek drie sterren gegeven en nog voor het artikel online stond had ik de auteur al laten weten dat zijn recensie bijna beschikbaar was. De recensie zelf had ik hem nog niet gegeven, maar blijkbaar had deze op goodreads al gezien dat mijn rating 3 sterren was.
Meteen kreeg ik een mailtje met de vraag waarom ik het boek ‘maar 3 sterren’ had gegeven. Als auteur zou je toch al wijs genoeg moeten zijn om geduldig die recensie af te wachten en niet elke 3 sterren als een persoonlijke belediging op te vatten. Op dat ogenblik had ik namelijk zin om nog maar één van de drie sterren over te houden, maar dat zou dan weer kinderachtig zijn van mijn kant. Drie sterren vind ik trouwens nog behoorlijk, als je kijkt naar de strenge criteria van de dagbladen.

Als je dan toch een minder goede recensie schrijft (lees: minder dan 3 sterren), hoe pak je dat dan het beste aan?
Ik ben zelf niet zo heel ervaren, maar dit zijn mijn tips.

  • Wees steeds beleefd en heb respect voor andermans werk.
    • NIET: Dit is een pokkeslecht boek, ik heb nog nooit zoiets slechts gelezen!
    • WEL: Dit boek is een van de minder goede boeken die ik tot nu toe heb gelezen.
  • Probeer ook de positieve puntjes aan bod te laten komen.
    • vb. De schrijfstijl stond me niet erg aan, maar de uitwerking van de personages was zeer goed. Ze waren zeer geloofwaardig.
  • Gebruik steeds goede argumenten.
    • NIET: Ik vond dit boek niet leuk omdat de cover niet bij het verhaal paste.
    • WEL: Het boek was niet echt mijn ding, maar dit komt omdat dierenboeken niet mijn genre zijn.
  • Als het boek niet geschikt was voor jou, maar wel voor iemand anders, vermeld het!
    • vb. Zelf was ik niet overtuigd, maar ik ben er zeker van dat Twilight-liefhebbers van dit boek zullen genieten.
  • Als je echt denkt dat je er niets moois van kunt maken: laat die recensie gewoon vallen!
    • TIP: Als je dit boek voor iemand recenseert, laat het even weten. Op die manier vraagt deze persoon zich niet af waar zijn/haar recensie blijft. Vaak investeren bedrijven/personen hier wel wat geld en moeite in, dus hou er rekening mee.
  • Probeer vooral je positieve recensies te promoten (denk maar aan social media), aan de negatievere besteed je wat minder aandacht.
    • Dus geen twintig keer een tweet met ‘1 ster voor …’

Dit zijn zo’n beetje de zaken waar ik op let als ik een recensie schrijf over iets wat me niet echt lag. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor, aangezien ik vrij goed kan kiezen en ik ook niet te lang wacht met beslissen of ik stop of verder lees in een boek.

Recensies zijn niet altijd gemakkelijk om te schrijven en zeker niet als je het boek niet leuk vond. Toch is het belangrijk om steeds respectvol te blijven en jezelf ook niet belachelijk te maken.
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat het nog steeds jouw recensie is en dat je het boek dus niet de hemel in moet prijzen, ook al vond je het niet leuk. Als bloggen je hobby is betekent dit dat je gratis je vrije tijd hebt besteed aan een boek. Dus wees eerlijk!

Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt. Wat doe jij met je niet-uitgelezen boeken? En hoe pak jij het aan als het boek wat tegenviel. Kan je in mijn tips komen? Als je er zelf nog hebt mag je dat zeker laten weten in een reactie!

Katrien

Nog op zoek naar goed advies i.v.m. (boek)bloggen? Bekijk zeker deze site (in het Engels) eens. Merk op dat het allemaal vrij gericht is op ‘Meer publiek, meer publiek’, en je dus geen facebook pagina moet aanmaken.

8 gedachtes over “Over bloggen (en de neveneffecten ervan): Help! een 1-ster recensie

  1. Ik lees altijd een boek uit, omdat ik bang ben dat het toch nog leuk wordt haha. Ik ben altijd eerlijk, ook als ik een boek echt niks vond. Maar ik ben inderdaad wel netjes. Boeken die je gekregen hebt van de uitgeverij en het is niet goed vind ik wel heel moeilijk. Meestal mail ik gewoon eerlijk mijn mening en vraag ik of ik de recensie nog moet plaatsen. Wat een goed artikel Katrien, leuk om te lezen hoe jij het aanpakt!

  2. Good geschreven! Ik vind negative reviews ook altijd moeilijk, vooral als je rechtstreeks contact hebt gehad met de schrijver. Toch probeer ik het dan niet mooier te maken dan het is, maar net als jij probeer ik in beleefde termen uit te drukken wat ik er niet goed EN wel goed aan vond.

    Ik schrijf trouwens ook reviews als ik een boek niet uitgelezen heb. Mijn reviews gaan over mijn leeservaring en niet (helemaal) over het boek. Soms is het voor anderen ook goed te weten dat ik niet door het boek heen kon komen, en dat is dan voor hen ook een reden het niet te lezen (of soms juist wel). Maar dat moet iedere blogger voor zichzelf beslissen, of ze DNFs reviewen of niet.

    • Ik heb inderdaad al gezien dat je af en toe een DNF reviewt en dat kan ook wel eens leuk zijn. Het probleem bij mij is dat ik dan meestal niet zo heel veel weet te zeggen, maar vooral dat het slecht voelt om geen sterren te geven!

  3. Ik lees bijna altijd een boek uit, het is een soort eer die ik hoog heb te houden. ‘Ik kan het toch niet maken een boek niet uit te lezen?!’
    Pas was ik in een boek aan het lezen met allemaal positieve recensies op de flap, maar het schoot bij mij totaal niet op. Nu heb ik het boek gewoon even weggelegd en ga ik er over een weekje of 2 weer mee verder.
    Een goed artikel trouwens! Ik heb wat aan je tips:)

    • Dat gevoel van: ‘Ik moet dit boek uitlezen’ heb ik ook regelmatig en soms worstel ik dan maar wat verder (vooral sinds ik blog), maar als het echt niet gaat dan leg ik het boek toch maar weg. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor.
      Tof dat je iets aan de tips hebt!

  4. Als ik een boek lees en ik vind het halverwege maar niks, dan durf ik bijna niet anders dan doorlezen. Ik zal maar eens een negatieve recensie schrijven over een boek dat in de tweede helft toch nog leuk wordt. Heel moeilijke kwestie, dit. Bedankt voor de tips!

    • Ik heb er ook moeite mee hoor, zo heb ik onlangs een boek van Suzanne Vermeer uitgelezen, gewoon omdat ik er graag een recensie over wou maken en omdat het zo slecht voelt om te stoppen!

Wat denk jij?

