Het middernachtspaleis

Titel: Het middernachtspaleis
Auteur: Carlos Ruiz Zafón
Uitgeverij: Signatuur
ISBN: 978-90-5672-353-8
Aantal pagina’s: 255
Jaar van uitgave: 2011

Ben en zijn vrienden zijn opgegroeid in een weeshuis in Calcutta. Ze hebben daar het Chowbar Genootschap opgericht, een soort van club waar ze toe behoren. Op hun 16de verjaardag moeten ze het weeshuis verlaten en op hun eigen benen staan. Dit houdt ook in dat het genootschap wordt opgeheven. Op de avond van het afscheidsfeestje komt er plots een dame met haar kleindochter op bezoek. De vrienden weten niet precies waarom ze naar het weeshuis toe gekomen is, maar ze weten wel dat het in ieder geval niet positief is. Op die avond leren ze de kleindochter, Sheere, kennen die even oud is als hen. Ben komt de volgende dag te weten dat hij en Sheere een bepaalde band hebben. En dat dit allemaal veel gevaren met zich meebrengt,  daardoor weet hij dat het Chowbar Genootschap nog wat langer zal moeten blijven bestaan om elkaar te steunen…

Ik eerder las al het boek De nevelprins van Carlos Ruiz Zafón, hierover was ik erg te spreken en deze keer was het net zo! Het verhaal geeft je een gruwelijk echt gevoel en laat je niet meer los tot je het uit hebt.

Zafón is een van de weinige schrijvers die erin slaagt om mij echt angst aan te jagen, de rillingen liepen over mijn rug. Op een bepaald moment moest ik het boek zelfs wegleggen om er voor te zorgen dat ik nog zou kunnen slapen. Maar wees niet bang, ik vond dat dit allemaal meerwaarde bood aan het verhaal. De personages en hun gevoelens worden zo echt beschreven dat je als het ware in hun huid kruipt. Op het eerste zicht wou ik graag lid worden van het Chowbar Genootschap, maar algauw veranderde ik van gedachte en was ik blij dat ik lekker warm in mijn bedje lag.

Het verhaal toont aan de ene kant goed aan hoe het is om te leven in een weeshuis in Calcutta. Maar aan de andere kant bevat het ook enkele fantasy elementen die me wel konden smaken. Ook vind ik de beschrijvingen van de verschillende gebouwen grandioos, ik kon me echt een beeld vormen van hoe ze eruit zagen.

Dit is een verhaal waar je van gaat sidderen en beven en dat ik absoluut aan iedereen kan aanraden die van een beetje spanning (veel) houdt! Dit is voor mij een absoluut toppertje. Ik kan haast niet wachten tot ik het volgende boek – in de reeks spannende jeugdboeken – van Carlos Ruiz Zafón in mijn handen heb. Alleen maar lovende woorden, dus dit boek verdient dan ook de alle 5 sterren!

(door Ellen)

2 gedachtes over “Het middernachtspaleis

  1. Pingback: Een terugblik op 2012 | Boeklover

  2. Pingback: Boekenfestijn 2013 | Boeklover

Wat denk jij?

