DIY: Origami sieraden: deel 1

Iedereen heeft vast wel eens gehoord van origami, het vouwen van papier in kunstige vormen. Misschien heb je zelf al eens een kraanvogel of iets anders gevouwen, of misschien ben je wel een heuse ster, zoals Sipho Mabona. Hieronder kun je een (spectaculaire) neushoorn uit papier van hem zien.


Zoals jullie weten ben ik verzot op knutselen en in het bijzonder van juwelen. Toevallig vond ik in de bieb (hoe kan het ook anders) een boek over origamisieraden. In dit artikel wil ik jullie tonen wat ik de afgelopen twee weken heb gemaakt.

Noot: Dit artikel bevat geen exacte werkwijze en is meer als inspiratiebron bedoeld dan als tutorial. Ideeën haalde ik uit Origami sieradentechnieken van Ayako Brodek en ik maakte er mijn eigen creaties mee.

Dennenappel-vormige parels

Dromenvanger   origami1Hierboven kun je de voornaamste materialen zien die ik  heb gebruikt. Zoals je ziet zit er ook fimo-klei bij, omdat een ketting nu eenmaal niet af is zonder nog wat extra parels.
Het papier haalde ik uit een van mijn favoriete winkeltjes in Leuven, Hexagoon. Het is een speciaalzaak waar je stoffen, papier, parels, sierraden en nog zoveel meer kunt vinden.

Dromenvanger   origami2

Enkele beelden van hoe ik tewerk ging.
Het ziet er misschien heel simpel uit, maar dat is het niet! Zoals met alle nieuwe dingen raad ik je aan om eerst te oefenen op gewoon papier in groot formaat, want oefening baart kunst!
Ik merkte dat sommige vouwen niet goed gaan met gewoon kantoorpapier en dus maakte ik mijn eerste ‘echte’ werkje op een stukje origami-papier waarvan ik wist dat het mogelijk verloren zou gaan. Gelukkig lukte het wel!
Waar je ook heel goed op moet letten is dat je je papier perfect snijdt, want hoe ongelijkmatiger, hoe slechter het resultaat!

Dromenvanger   origami6

Hier krijg je een beetje een beeld van wat ik precies gemaakt heb, namelijk een ketting met dennenappel-vormige parels en oorbellen. Tussen de parels zitten nog kleine pareltjes van fimo klei. Het vouwen was niet zo heel erg moeilijk, maar je moet geduld hebben en precies kunnen lijmen. Als de parels af waren heb ik ze drie keer vernist. De eerste keer met een heel dun laagje en de keer erop iets dikker en de derde laag was en flinke klodder, om ervoor te zorgen dat het papier hard werd en niet zou kunnen vervormen als het sieraad gedragen wordt.
Het doosje dat je ziet in de linker benedenhoek is ook van origami en Ellen legt je volgende week uit hoe je het moet maken. (Het is heel simpel!)

Geel-paarse bloemetjes

Dromenvanger   origami7

In het boek stond ook een techniek om deze fantastische schattige bloemetjes te vouwen!
Omdat ik eerst met gewoon papier oefende en dat niet zo goed vouwt, lukte het me maar niet om een mooi bloemetje te krijgen, maar toen ik uiteindelijk besloot met een restje van mijn vorig project verder te gaan lukte dit prima.
Ik ben langs achter met een naald door de bloemetjes gegaan en heb er een parel aan vastgemaakt en op die manier kon ik ook alle bloemetjes met elkaar verbinden, zoals te zien is op de grote foto aan de linkerkant. Ik ben daarna nog eens met een dikkere nylon draad door de rocailles geweest, om ervoor te zorgen dat de ketting stevig werd en de bloemetjes elkaars gewicht dus niet moeten dragen.
Het is een ketting die heel mooi is als je hem kort om je nek draagt en is dus ook heel zomers! Ik heb hem niet vernist, maar dat is ook niet nodig, want de bloemetjes zijn redelijk stevig.
Opgelet! Op een regenachtige dag kan je deze ketting beter niet aandoen, want de parels zijn niet vernist en zouden kunnen verslappen bij vochtigheid.

Groene bloemetjes

Dromenvanger   origami8

Tenslotte maakte ik ook nog deze groene bloemetjes ketting.
De kleur past perfect bij de raffia touwtjes die ik onlangs bij een geschenkje kreeg.
Weer heb ik met doorzichtige nylondraad een parel in de roos van de bloem aangebracht en alles op die manier met elkaar verbonden.
Je ziet het niet, maar tussen de groene draadjes zit dus ook een heel fijn nylondraadje.
Ook deze ketting doet heel zomers aan en is vrij eenvoudig te maken. Het is gemaakt met dezelfde techniek als de vorige ketting, maar is toch zo anders! De bloemetjes zijn een beetje groter, namelijk met papier van 5×5 cm, terwijl de vorige ketting gemaakt was van bloemetjes van 4×4 cm.
Opgelet! Net als bij de andere bloemetjes wordt het niet aangeraden deze te dragen op vochtige dagen.

Zoals je ziet heb ik weer iets nieuws ontdekt! Origamipapier is heerlijk om mee te werken en binnen een maandje zal ik waarschijnlijk een deel 2 voor jullie klaar hebben. Ik wil namelijk kikkers, kraanvogels, vissen, krabben en nog andere bloemen maken om aan een halsketting te bevestigen.

Als je graag stap-voor-stap tutorials wilt, kun je altijd op youtube leuke filmpjes vinden. Het nadeel is wel dat het er erg chaotisch is, maar je komt er al een heel eind mee! Zelf ben ik van plan dit heerlijke boek aan te schaffen en nog een heleboel sieraden te ontwerpen.

Heb jij al eens met origami gewerkt, en zo ja, wat maakte je dan?  Ben je van plan om zelf aan de slag te gaan?

Katrien

6 gedachtes over “DIY: Origami sieraden: deel 1

    • Het is voor mij ook de eerste keer dat ik echt in aanraking kom met origami, maar als ik eenmaal iets begin moet het gewoon lukken! (Er was wel wat geoefen aan vooraf gegaan, het resultaat was er niet zomaar.)

    • Bedankt, Imke.
      Ik hou erg van creatief bezig zijn en vaak lukken mijn plannen, maar af en toe valt het toch eens tegen. Gelukkig was dat deze keer niet het geval.
      Waarschijnlijk ben jij wel goed in iets anders!

Wat denk jij?

