Farfield park

Titel: Fairfield Park
Auteur: Santa Montefiore
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 978902256277
Jaar: 2012
Pagina’s: 382

Wanneer Lord Frampton, George, overlijdt ligt het Engelse landgoed Fairfield Park er stil bij. Niemand weet dat een onbekende gast voor opschudding zal zorgen.
Aan het einde van de uitvaartplechtigheid meldt Phaedra, de buitenechtelijke dochter van George, zich. Behalve dit nieuws blijkt ze nog eens onweerstaanbaar mooi te zijn én is ze toegevoegd aan het testament.
Waarom komt de familie dit op deze manier te weten? Had George haar niet eerder kunnen introduceren?

David, de zoon des huizes, heeft zijn oog op haar laten vallen, hoewel hij beseft hoe gevaarlijk dit is…

Ik las dit boek naar aanleiding van een artikel in De Standaard, waar het boek twee sterren kreeg. Het boek werd niet slecht bevonden, zeker niet, maar deze krant beweert zich meer te richten op literatuur en kan dus geen hoge punten geven aan zulke boeken. (Over het algemeen merk ik van die literatuur niet veel, dus ik tel er automatisch twee sterren bij op.)
De recensent vond het een zeer ontspannend boek, vol drama, maar met een weinig suggestieve stijl.

Eigenlijk kwamen mijn bevindingen volledig overeen met die van De standaard. Dit boek is heerlijk ontspannend en kan altijd gelezen worden. Het is lichte lectuur die je in een drukke periode even kan doen wegdromen en die even goed geschikt is om op een terrasje te lezen.

Phaedra heeft al meteen iets magisch over zich en komt over als de perfecte dochter. Al vanaf het begin heb je door dat er iets meer achter zit en de aandachtige lezer heeft na een tijdje ook wel door wat, maar dat stoorde niet, want je wist immers niet hoe de gebeurtenissen verder zouden verlopen.
Het is een boek vol drama en gevoelens worden dan ook tot in de puntjes beschreven. Dit vond ik niet erg, maar het gaf wel geen blijk van veel stijl.

Over het einde had ik gemengde gevoelens. Het verhaal eindigde zoals verwacht, maar de epiloog vond ik er teveel aan. Daarin werd nog eens een haastige omschrijving gedaan van een happy family. Dat hoefde voor mij niet. Met het hoofdstuk ervoor kon ik zelf wel al voorstellen hoe het verder zou gaan en ik gebruik ook graag mijn verbeelding.

Alles samengevat vind ik dit boek voor zijn genre heel leuk en ik ben vastbesloten om nog vele andere boeken van Santa Montefiore te lezen. Het boek krijgt van mij 5 sterren, omdat het verhaal zo vlot en ontspannend is.

door Katrien

3 gedachtes over “Farfield park

  1. Het boek lijkt me eigenlijk best leuk! ik ga er nog even wat over googlen en kijken op bol.com:)
    Ik had niet verwacht dat je er 5 sterren voor zou geven toen ik je review las, omdat toch niet alles helemaal perfect was.

    • Ik was eigenlijk nog een beetje aan het twijfelen, maar ik heb toch heel erg genoten van het boek. Ik moet zeggen dat de meeste bedenkingen vooral achteraf kwamen en dat dit boek zeker de moeite is. Maar het is wel goed om op voorhand te beseffen dat je geen literatuur in je handen hebt, maar lectuur. Dan stel je je ook wat minder kritsch op! 😉

  2. Pingback: De Franse tuinman | Boeklover

Wat denk jij?

