Spotgaai

Titel: Spotgaai
Auteur: Suzanne Collins
Uitgeverij: Van Goor
ISBN: 978-90-475-0849-6
Jaar van uitgave: 2010
Aantal pagina’s: 411

!!!Spoiler gevaar!!! Heb je de vorige boeken van de Hongerspelen-trilogie nog niet uit? Stop dan hier met lezen!

Nadat Katniss Everdeen de Hongerspelen voor een tweede keer heeft overleefd is er een grote opstand uitgebroken in Panem en zij is daar hét gezicht van. Om de opstand de kop in te drukken wil president Snow haar dood. Maar Katniss is niet de enige die gevaar loopt, alle rebellen lopen gevaar.
Het verhaal gaat over de opstand in Panem en de poging om het Capitool in te nemen en president Snow te vermoorden.

Dit is het laatste boek in de Hongerspelen-trilogie en ik vind het heel moeilijk om mijn mening hier over te uiten. In de eerste twee boeken ging het voornamelijk over de Hongerspelen, maar in dit boek ging het over de opstand. Eerlijk gezegd vond ik het leuker als het over de hongerspelen ging. Ik vind dat er in Spotgaai nog meer doden vallen en alles zo bloederiger wordt beschreven, dat het soms niet meer leuk is om het te lezen. Maar dit heeft ook een positieve kant: Suzanne Collins kan de sfeer die er heerst heel goed overbrengen op haar lezers.

Het boek is verdeelt in 3 delen, in het eerste deel wordt er uitgelegd hoe het er allemaal aan toe gaat in district 13, waar Katniss leeft na de verwoesting van district 12. Dit stuk vond ik heel interessant. Ik ben iemand die erg nieuwsgierig is en ik vind het geweldig als er in een boek een uitleg wordt gedaan over hoe alles eruit ziet en in elkaar zit. Dit moet natuurlijk op een boeiende manier gebeuren, wat hier het geval was. In het tweede deel gaat het meer over de opstand en het gevecht. Ik vond dat dit juist op het goede moment kwam, want anders dreigde het verhaal saai te worden. Hierover ga ik nog niets verklappen zodat je het zelf kan ontdekken.

Dan komt het hoogtepunt van het boek: het derde deel. Hierin wordt het heetste van de strijd beschreven en kom je te weten hoe het boek afloopt. Ik vind dat er een beetje te veel mensen doodgaan. In de vorige boeken gingen er ook veel mensen dood, maar met de opstand is het nog anders. Op het einde gaat er iemand dood waarvan niet snap waarom de schrijfster dit gedaan heeft. Ik vond dat eigenlijk een dode te veel. Voor mij was het een soort van anticlimax.

In dit boek gaat het ook nog over de liefde, Katniss weet nog steeds niet wie ze moet kiezen: Gale of Peeta. Op het einde van het boek kom je te weten wie het is en daar was ik wel teleurgesteld in, ik was eigenlijk voor de andere jongen.😦 Dit is natuurlijk puur persoonlijk en maakt het verhaal eigenlijk niet slecht, maar op de een of andere manier gaf het mij een stom gevoel. Ik denk dat het ook wel kwam doordat ik wist dat dit het laatste boek was en dat er geen vervolg meer komt.

Ik heb het idee dat ik dit boek net iets minder geweldig vond dan de twee voorgaande boeken, maar het was nog steeds echt de moeite waard om het te lezen. Het boek krijgt van mij 4 sterren!

(door Ellen)

3 gedachtes over “Spotgaai

  1. Ik vond juist dat Katniss helemaal juist gekozen had xD.
    Maar verder deel ik je mening wel. De persoon die doodging waarover jij het geloof ik hebt vond ik ook onnodig. Het gaf een hele domper.

    • Er zijn nog wel meer mensen die me hebben gezegd dat ze vonden dat Katniss goed gekozen had.😉 Aan de ene kant vind ik het in de context van het laatste boek ook wel zo, maar als ik terugdenk aan de vorige boeken gaat mijn voorkeur op de een of andere manier toch uit naar de andere jongen.
      Over die persoon die doodging: ik vond het echt vreselijk, ik was bijna in tranen.😉

  2. Pingback: Recensie: Suzanne Collins - Spotgaai | Ranking the Books

Wat denk jij?

